Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att se över dagens nivåer och beräkningsgrunder för banavgifter som tas ut i det statliga järnvägsnätet. Syftet med översynen är att använda järnvägen effektivare och att stärka järnvägens konkurrenskraft.
– Avgiftshöjningarna i Sverige har försämrat konkurrenssituationen för godstransporter på järnväg, vilket i förlängningen försämrar konkurrenssituationen för stora delar av det svenska näringslivet. Höjningarna av banavgifterna är en av orsakerna till att godstågsoperatörerna i Sverige uppvisar dålig ekonomisk lönsamhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Enligt branschexperter beror de svenska höjningarna på lagkrav från EU – som kräver banavgifter i nivå med järnvägsunderhållets marginalkostnad, vilket innebär att banavgifterna planeras att höjas med 40 procent 2025.
Enligt regeringen visar dock EU-kommissionens senaste rapport om utvecklingen på järnvägsmarknaden att de svenska banavgifterna, särskilt för tyngre godståg, var högre än i många andra länder redan 2020.
Regeringen anser att både avgifter och kostnadsunderlag behöver ses över och eventuellt justeras. Det kan till exempel ske genom att avgifterna i större utsträckning tar hänsyn till olika fordons påverkan på slitaget och till hur tillgänglig kapacitet i det statliga järnvägsnätet kan utnyttjas på bästa sätt.
– Järnvägen har goda förutsättningar att bidra till ökad transporteffektivitet. För regeringen är det prioriterat att genomföra åtgärder på järnvägsområdet som i första hand underlättar för arbetspendling och godstrafik. Ett väl fungerande transportsystem är viktigt för att säkerställa en långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 juni 2025.