På tisdagen efter påskhelgen hanterade Postnord över 960 000 paket och småpaket som delas ut av brevbäraren. Det är den högsta siffran hittills det här året och företaget jämför det med 2020 års Black Friday-nivåer.
Postnords paketvolymer vittnar om svenskarnas växande vana att shoppa via e-handel. Företaget hanterar ett normalt dygn cirka en halv miljon paket, på tisdagen efter påsk uppnådde de årets första rekordvolymer. 960 000 paket och varubrev som delas ut i postlådan av brevbärare hanterades inom loppet av ett dygn. Det är en ökning med drygt 20 procent jämfört med tisdagen efter påsk förra året.
– Volymerna efter påsk är nästan uppe i de nivåer vi såg under Black Friday i slutet av november förra året. Redan förra året såg vi en sådan här topp och då var vi i början av pandemin. Såhär ett år in i vår sociala distansering har svenskarna blivit vana vid att e-handla och det syns i våra flöden, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord.
Under pandemiåret 2020 växte svensk e-handel med 40 procent. Det sista kvartalet växte omsättningen från e-handel med 56 procent jämfört med samma period året innan. E-barometern presenterar hur årets första kvartal sett ut i maj.
– Vi förbereder oss alltid och har en prognos för volymtoppar som jag är trygg med. Att det skulle bli närmare en miljon paket i våra flöden efter påsken visste vi såklart inte, men vi har en organisation med hög flexibilitet och kapacitet, vilket vi visade redan under 2020 års Black Friday och julhandel. Med det fortsatta höga trycket på e-handeln vi vill fortsätta påminna om att ta hand om varandra och hålla avstånd. Ett tips för att minska trängsel hos ombud och fysisk kontakt är att använda Postnords app för smidig upphämtning – och det är även enkelt att låta någon annan hämta ditt paket om du vill undvika att gå ut, kommenterar Peter Hesslin.