Rohlik automatiserar med Autostore

Tyska Rohlik Group, e-handlare av livsmedel, satsar 45 miljoner euro på att automatisera sin verksamhet. Satsningen inleds med en Autostore från Element Logic i fulfillmentcentret i München. Lösningen inkluderar 28 000 lådor och 96 robotar.

2021 lanserade Rohlik Group sina tjänster i München under varumärket Knuspr, en livsmedelsbutik online med hemleverans inom tre timmar. Sortimentet kretsar runt färska regionala produkter som frukt och grönt, kött, fisk, mejeri- och bageriprodukter som tillsammans utgör drygt 30 procent av sortimentet.

För att bättre hantera tillväxt och få en bättre skalbarhet har koncernen valt att automatisera sitt 7 500 kvm stora fulfillment center i München. Valet föll på en Autostore-lösning från Element Logic. Idag skickar anläggningen ut ca 60 000 ordrar per månad, med det nya systemet ska de kunna tredubbla plockproduktiviteten samtidigt som man får 30 procent mer lagerutrymme.

– Vår investering i automation återspeglar vår tro på att kombinera smart teknisk innovation med ett enormt urval av produkter, för att leverera den ultimata kundupplevelsen. Vårt nya fulfillment center är utformat för att möta kundernas ständigt ökande krav på snabba och effektiva leveranser av hela kundkorgen, kommenterar Aleš Malucha, automationschef på Rohlik Group.

Lösningen inkluderar 28 000 lådor, 96 Autostore R5-robotar och 12 karusellportar. Den är designad för en kapacitet på 2 500 orderrader per timme och utrustas med två portar för inkommande gods samt 10 plockstationer med ett anslutande transportörsystem på 200 meter.

– När Knuspr sökte förbättrad orderkapacitet, godshantering och leveranstid var det naturligt att välja Autostore. Den tyska livsmedelskedjan är en imponerande och banbrytande teknikledare inom tysk e-handel och nu kommer man att få en ännu snabbare och mer korrekt orderleverans, kommenterar Thomas Karlsson, ansvarig för en av Element Logics europeiska sub-regioner.

Den första automationslösningen i München kommer följas av en gradvis utrullning på alla befintliga och nya europeiska marknader. I den första fasen investerar man ca 45 miljoner euro i automatisering; de närmaste åren kommer man sedan att automatisera ytterligare 10 center.