Enligt Postnords E-barometern för augusti e-handlade drygt 74 procent svenskar under månaden, en uppgång från juli men fortfarande lägre än samma period förra året. Det genomsnittliga köpbeloppet däremot ökade till 2 178 kr. Samtidigt visar Svensk Handels E-handelsindikator på 12 procent starkare omsättning än samma månad i fjol, med en total på 13,5 miljarder kronor.
E-barometerns månadsundersökning visar att 74,2 procent av svenskarna e-handlade under augusti. Det är en minskning med knappt två procentenheter jämfört med augusti i fjol men en uppgång från juli då andelen låg på 72,1 procent.
Samtidigt ökade det genomsnittliga beloppet per köp till 2 178 kronor, en ökning med fem procent jämfört med augusti 2024 och 2,2 procent jämfört med juli. Mest spenderade konsumenterna i åldern 30–49 år.
När det gäller kategorier tog kläder & skor återigen förstaplatsen, följt av apoteksvaror och skönhet & hälsa. Trots topplaceringen är andelen som köpte kläder och skor den lägsta sedan mars och lägre än i fjol, framför allt eftersom männen handlade mindre än tidigare. Dagligvaruhandeln gick däremot något starkare efter en svagare sommar.

Secondhand-försäljningen föll
Det var något färre svenskar som e-handlade second hand under augusti jämfört med samma månad i fjol. Jämfört med juli ökade dock försäljningen något. Den största förändringen märks bland konsumenter i storstäderna.
Imorgon tisdag släpps rapporten för andra kvartalet.
Rekord i omsättning och utlandshandel
Svensk Handel släppte i morse sin E-handelsindikator, som skattar e-handelns omsättning för augusti månad till 13,5 miljarder kronor. Det överträffar samtliga tidigare augustimätningar, inklusive rekordnivåerna under pandemiåret 2021.
– Efter ett tufft första halvår ser vi nu äntligen ett trendbrott. Likt i andra delar av handeln blåser nu något mer optimistiska vindar, som drivs på av välkomna budgetutspel från regeringen. Den utveckling vi noterat de senaste månaderna är mycket hoppingivande inför kommande viktiga höst- och vintermånader, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Samtidigt som e-handelns omsättning var rekordhög i augusti e-handlade också fler än någonsin från utlandet. 23 procent av konsumenterna e-handlade från utlandet och 13 procent av omsättningen från svensk privatkonsumtion på nätet skattas tillfalla e-handelsföretag i andra länder.
Svensk Handel tycker utvecklingen är oroande och vill se åtgärder på EU-nivå för att säkerställa en konkurrens på lika villkor.
– På nationell nivå vill vi se att en task force bildas. Myndigheter behöver bjuda in näringslivet och relevanta organisationer för att se vad som kan göras här och nu för att stänga den kinesiska gräddfilen. I denna fråga har vi inte råd att agera senfärdigt, avslutar Per Ljungberg.