Samhall och Postnord satsar på svensk returhantering

Samhall och Postnord TPL planerar att tillsammans etablera ett antal centra för returhantering på strategiska platser i Sverige.

Vid de nya anläggningarna kommer landets e-handlare, utöver effektiv konventionell returhantering, också att erbjudas nya hållbara tjänster för att rädda plagg som annars skulle kasseras. Vidare kommer anläggningarna att kunna hantera affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor, det skriver företagen i ett pressmeddelande.

– Vi inom Postnord TPL har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, kommenterar Mårten Koshko, affärsutvecklingschef på Postnord TPL.

Genom att samordna returhanteringen kommer Samhall och Postnord TPL också att kunna erbjuda kortare transporter och en mindre klimatpåverkan per returnerad vara. Samarbetet bedöms på sikt kunna skapa arbete åt hundratals Samhallmedarbetare.

– Genom samarbetet med Postnord kan vi på Samhall hjälpa landets e-handlare att både kapa kostnader och bli mer hållbara, samtidigt som vi skapar nya vägar till arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättningar. Det är en riktig win-win-situation, kommenterar Monica Lingegård, vd på Samhall AB.

Målsättningen är att ett första returhanteringscenter ska etableras i Stockholmsområdet under år 2020, där också en fysisk outlet för returfunktionens kunder planeras.

Postnord-koncernen och Samhall har under en längre tid samarbetat inom många olika områden. Men returhantering för e-handel blir ett helt nytt samarbetsområde.