September: 24 procent färre köp online

Svensk Handels E-handelsindikator för september månad skattar e-handelns omsättning till 10,2 miljarder kronor. Det är en minskning med 19 procent jämfört med september 2022, samtidigt minskade antalet köp med 24 procent. Möbler på nätet har det tuffast.

– September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Ser man till kategorin möbler, är omsättningen 46 procent lägre än 2022.

Källa: Svensk Handels e-handelsindikator för sep 2023.

I andra varukategorier går det dock att skönja en positiv trend även om omsättningstillväxten till stor del är inflationsdriven. Kläder och skor växte med 10 procent, sport- och fritidsprodukter med 12 procent och skönhets- och hälsoprodukter med 7 procent.

– Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat. Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att second hand kommer gå riktigt bra även nu i jul. Vissa internationella studier indikerar på att nära på var femte julklapp i år kommer vara en begagnad vara, kommenterar Per Ljungberg.

Källa Svensk handels e-handelsindikator för sep 2023.

Historiskt är september oftast en av årets svagare försäljningsmånader för e-handeln. I år var omsättningen i september dock lägre än samma månad föregående år, såväl som jämfört med 2021 och 2020. Dock är det viktigt att påpeka att pandemiåren inte alltid är representativa för köpmönstren. Förra årets ovanligt höga e-handelsomsättning i september innebär dessutom tuffa jämförelsetal vilket bidrar till den svaga utvecklingen.

En fjärdedel färre köp

E-handelsindikatorn mäts i löpande priser, och givet de senaste inflationssiffrorna från augusti i år är Svensk Handels bedömning att volymförsäljningen i e-handeln i september månad föll med cirka 24 procent. Annorlunda uttryckt innebär det att ungefär var fjärde konsumentinköp via e-handelskanalen uteblev jämfört med september 2022.

Omsättningsutvecklingen för hela tredje kvartalet blev också negativ jämfört med fjolåret trots att positiva tillväxttal i juli och augusti kompenserade något för den svaga septembermånaden. Sammanlagt minskade omsättningen med fem procent under det tredje kvartalet.

Det genomsnittliga totala köpbeloppet per månad och e-handelskonsument i kategorierna föll kraftigt under det tredje kvartalet jämfört med föregående år.