Enligt ny sjöfartsdata från EU släpper dagens containerfartyg ut lika mycket per container som de gjorde för sex år sedan, detta trots att rederierna investerar i effektivare fartyg. Den europeiska intresseorganisationen Transport & Environment (T&E) uppmanar regeringar att satsa på åtgärder som främjar verkliga effektivitetsförbättringar, såsom sänkta seglingshastigheter och vindassistans.
Den senaste datan visar att utsläppen från sjöfarten sjönk något under 2023 jämfört med 2022. Men enligt T&E beror minskningen snarare på minskad handel än att fartygen drivs effektivare. Under verkliga förhållanden förorenar Europas containerfartyg i genomsnitt lika mycket som 2018, trots tekniska förbättringar i nya fartyg.
Enligt en ny studie som gjorts på beställning av intresseorganisationen finns det heller inget tydligt samband mellan bränslepriser och seglingshastigheter, vilket är den största bidragande faktorn till effektivare drift.
– Det finns helt enkelt inte tillräckligt med incitament för fartyg att segla mer effektivt. Rederier reagerar på högre bränslepriser genom att köpa lite effektivare fartyg. Men datan visar att på det stora hela så blir inte transporterna av containers effektivare. De största förbättringarna i effektivitet får man av att segla långsammare. Om regeringar sätter in åtgärder som främjar verkliga förbättringar i effektivitet kan de kapa utsläppen över en natt”, kommenterar Jacob Armstrong, Shipping Manager på T&E.
Organisationen uppmanar Europeiska kommissionen att föreslå ett energieffektivitetsmått som till exempel begränsar fartygshastigheter och främjar teknologier som vindassistans.