Skandiaporten avbryter upphandling

Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn avbryter den gemensamma upphandlingen av muddringsarbeten inom projekt Skandiaporten, fördjupningen av farleden in till hamnen. De inkomna anbuden ligger över budget för den statligt finansierade delen av projektet.

– Vi har beslutat att avbryta upphandlingen inom projekt Skandiaporten, eftersom de inkomna anbuden är betydligt högre än vad budgeten medger. Skandiaporten är en viktig och nödvändig satsning för att säkra konkurrenskraftiga transporter för näringslivet och vi ser fram emot att genomföra projektet. Tillsammans med Göteborgs Hamn AB och i dialog med entreprenörer vidtar vi nu åtgärder för att så snart som möjligt komma i gång igen med ny upphandling. Ambitionen är fortsatt att kunna trafikera den nya farleden och kajen under 2028, kommenterar Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.

Nu analyseras upphandlingens resultat för att säkerställa att man kan uppnå möjliga kostnadsreduceringar utan att kompromissa med effektmålen. Myndigheten och hamnbolaget kommer också dela upp entreprenaden i två delar som kommer upphandlas separat.

Hamnbolaget påbörjar upphandling för muddringsarbetet närmast kaj, vilket motsvarar ca 5 procent av den totala muddringen, som planeras för perioden augusti 2026 till maj 2027. Därefter kommer Sjöfartsverket utföra övriga muddringsarbeten med ambitionen att komma igång 2027.

– Framåt är det viktigt för Göteborgs Hamn AB att hålla den ursprungliga tidplanen för kajförstärkningarna och muddringen närmast kaj, och det ska vi göra. Därför planerar vi nu en separat upphandling som publiceras i november. Allt för att säkerställa att arbetet kan fortsätta enligt plan, kommenterar Jan Andersson, projektledare på Göteborgs Hamn.

I februari tvingades även projekt Malmporten i Luleå hamn avbryta upphandlingen pga för dyra anbud. Där utformades en ny plan som ska minska kostnaderna inför en ny upphandling.