Vid årsskiftet kan Skellefteå äntligen börja bygga ut sin hamn med en ny kaj och större farled, efter sex års förberedelsearbete. I november ska kommunfullmäktige fatta beslut om 1,3 miljarder kronor i finansiering, sedan kan produktionen dra igång.
Idag hanterar Skellefteå hamn ca 400 000 ton gods per år, men med Northvolts batterifabrik och en ökad efterfrågan på lagring och hamntjänster från sågverken i området beräknas hamnens volymer kunna öka till 1,5 miljoner ton per år. För att kunna hantera dessa volymer påbörjade man redan 2017 förberedelsearbetet med att bygga ut hamnen.
Projektet omfattar en ny kaj på norra sidan Kallholmsfjärden i anslutning till nya upplagsytor som ska färdigställas samt att muddra kajområdet och farleden för större fartyg. Den nya kajen planeras vara 275 meter lång, 28 meter bred och ha ett ramfritt djup på 12,5 meter.
Innan byggstart kan ske behövs ett beslut om finansiering. Projektet har tidigare beviljats 97 miljoner kronor i stöd från Tillväxtverket och EU regionalfond i Övre Norrland. Nu är det dags för kommunfullmäktige att fatta beslut om finansiering. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår en investeringsbudget på drygt 1,3 miljarder kronor. Beslutet ska fattas i november. Utöver det är målet att säkra ytterligare extern finansiering.
– Efter en lång tillståndsprocess och ett omfattande förberedelsearbete ser vi nu fram emot att komma i gång med produktionen. Produktionsfasen bedömer vi kunna påbörja vid årsskiftet för att sedan ha en ny kaj på plats mot slutet av 2027, kommenterar Thérese Bäckström Zidoli, funktionschef projektledning Skellefteå kommun.