Stort behov av lastbilschaufförer hos åkerierna

TYAs senaste Trendindikator visar att anställningsbehovet i transportbranschen ligger kvar på höga nivåer, trots lågkonjunkturen. Samtidigt kommer oroväckande signaler om att flera kommuner vill dra ned på Fordons- och transportprogrammen.

Rapporten visar en tydlig oro i åkeribranschen för effekterna av lågkonjunkturen och inflationen, men den faktiska skillnaden i kompetensbehov skiljer väldigt lite jämfört med tidigare år. 34 procent av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer att de kommer att anställa under det kommande halvåret. Det innebär 2 304 lastbilschaufförer inom ett halvår och 4 623 på helåret. Jämfört med 2023 är det en knapp minskning då 33 procent av företagen planerade att anställa 2 648 lastbilschaufförer inom ett halvår och 5 044 inom ett år.

– Om vi tittar bakåt kan vi se att det faktiska utfallet länge varit högre än det uppskattade anställningsbehovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna sedan 2017 anställt i snitt 6 000 lastbilschaufförer varje år, och allt talar för att den trenden kommer att fortsätta, kommenterar Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

43 procent av företagen som nyanställt uppger att de haft svårigheter att rekrytera det senaste året, vilket är samma nivå som i fjol. Den kompetensbrist som branschen står inför syns även i statistiken på hur många nyutbildade som anställts det senaste året. Av 6 084 nyanställda lastbilschaufförer har 1 933 mindre än ett års erfarenhet. Det motsvarar 32 procent av alla nya förare.

– Det visar vilket sug det finns efter välutbildade medarbetare och att varje utbildningsplats verkligen behövs för att täcka branschens behov, kommenterar Lena Törnstrand.

Rekryteringen har varit svårast för företagen i Västmanlands län (75 procent), Södermanlands län (74 procent) och Västernorrlands län (70 procent).

Det är fortsatt stor efterfrågan på nyutbildade lastbilsförare visar årets Trendindikator från TYA. På bilden är Zandra Mörby, tankbilsförare. Foto: Casimir Reuterskiöld.

TYA föreslår åtgärdsprogram

En nyhet i årets Trendindikator är TYAs förslag till åtgärdsprogram för en växande transportbransch. Åtgärderna inkluderar en utökning av antalet utbildningsplatser, större fokus på anställningsbarhet vid utbildningarna, långsiktiga statsbidrag, validering av kunskap och ökad branschkännedom.

– Politiska beslut och initiativ har aldrig varit viktigare och därför har vi identifierat fem områden där beslutsfattare med stöd av branschen kan göra skillnad, kommenterar Lena Törnstrand.

Den fråga som man lyfter som viktigast just nu är dimensioneringen av gymnasieskolan som Skolverket genomför till skolstarten 2025. Undersökningen visar att i spåren av lågkonjunkturen kommer oroande signaler om neddragningar på Fordons- och transportprogrammet i flera kommuner.

– Jag tror man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser. Transporter är en förutsättning för industri, handel, företagande och tillväxt. Kommunerna borde snarare se branschen som en lösning på det ekonomiska underskottet, genom de jobbtillfällen som genereras på orten, avslutar Lena Törnstrand.

Siffror ur rapporten

  • 948 åkeriföretag besvarade enkäten.
  • 34 % uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.
  • Sammanlagt behövs 2 304 nya lastbilschaufförer i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 4 623 chaufförer.
  • 43 % upplever problem med att rekrytera nya chaufförer, och uppger att det främst är svårt att hitta chaufförer med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
  • Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 %. Högst andel kvinnliga chaufförer finns i Gotlands län med 24 %.
  • Av de lastbilschaufförer som nyanställdes förra året var 18 % kvinnor, att jämföra med 9% 2018 och 16 % 2023. Ett län som sticker ut är Västernorrland som lyckats rekrytera hela 41 % kvinnliga chaufförer under förra året.
  • Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2024.