Ahola Transport sätter in en helelektrisk lastbil mellan Elgigantens DC i Torsvik till butiker och terminaler i Finland. På andra hållet åker finskt SSAB-stål till svenska kunder. Satsningen är en del av Elgiganten Logistiks och transportplaneraren Inquires Sustainability Distribution Concept-initiativ.
Det helelektriska lastbilsekipaget som används kommer från Scania och har en totalvikt på 64 ton, med ett ruttupplägg som omfattar leveranser av gods från olika branscher och varuägare i Finland och i Sverige.
– Genom att kombinera hemelektronik och kök från Elgigantens nordenlager i Sverige till Finland med stålprodukter från SSAB i Finland tillbaka till mottagare i Sverige, har vi fått till en effektiv lösning, ur såväl kostnads- som hållbarhetssynpunkt, kommenterar Åke Nyblom, vd för Ahola Transport.
Ekipaget blir den första helelektriska kombinationen som går på regelbunden trafik mellan Sverige och Finland, konstaterar han.
– För att vi skall kunna nå utsläppsmålen behövs aktivt samarbete och gemensamma initiativ med kunder och partners. Vi ser fram emot att fortsätta driva utvecklingen tillsammans med Inquire och Elgiganten.
Inquire har rattat Elgiganten transportplanering i många år, och satsningen på elektrifierade transporter till Finland är en del av bolagens hållbarhetsinitiativ SDC, Sustainability Distribution Concept, där nya bränsleslag som el och vätgas, men också mer energieffektiva transportsätt, testas. Ahola Transport kör t ex redan HCT-ekipage på rutten där ellastbilen nu sätts in.
– Jag är både glad och lite stolt över att vi nu startar upp de första regelbundna transporterna för Elgiganten, mellan Sverige och Finland med helelektriska ekipage. För att klara av den stora förändring som transportbranschen står inför och att möta uppsatta hållbarhetsmål är detta ett viktigt steg som leder till dramatiskt minskade utsläpp, kommenterar Jesper Lundqvist, affärsområdeschef på InQuire.