Storsatsning på elektrifierad skogslogistik


I projektet TREE ska 12 helelektriska fordon nu testas i skogsbranschens komplexa miljö, med demosajter över hela landet. Infastrukturministern var på plats när projektet presenterades i Scanias montrar på Elmia Lastbil på onsdagen. ”Kunskap och lösningar som vi utvecklar i skogsbranschen kommer vara användbara även i andra branscher” konstaterar Anna Pernestål, projektledare för TREE på Skogsforsk.

Det nya forsknings- och innovationsprojektet TREE (Transition to efficient, electrified forestry transport) presenterades vid en pressträff i Scanias mässmontrar på Elmia Lastbil i Jönköping, där även dess två första fordon visades upp. Utöver flera projektdeltagare medverkade även infrastrukturminister Andreas Carlson. 

– Det är intressant hur projektet TREE driver omställningen mot elektrifierade, fossilfria vägtransporter samtidigt som det hittar vägar till bibehållen konkurrenskraft och lönsamhet. Projektet är också ett utmärkt exempel på hur näringslivet går före och driver utvecklingen och där politiken skapar  förutsättningar för det, sa Andreas Carlson.

Infrastrukturminister Andreas Carlson och Joar Turesson, ansvarig för Democenter i Borås, Scania Sverige. Foto Scania Sverige.

Skogen som testlabb

Den kommersiella lastbilstrafiken står för cirka en femtedel av Sveriges samlade utsläpp av koldioxid kopplade till vägtransporter. Det gör elektrifiering av Sveriges lastbilsflotta till en viktig del i arbetet med att motverka pågående klimatförändringar. Tekniskt sett har utvecklingen redan kommit långt, påpekade Anna Pernestål, forskare på Skogforsk och projektledare för TREE. 

– Utmaningen ligger i att skapa ett fungerande system snarare än att lösa tekniska problem. Skogsbranschen, som ofta verkar långt ifrån tätorternas faciliteter, är projektets laboratorium. Kunskap och lösningar som vi utvecklar i skogsbranschen kommer vara användbara även i andra branscher. Projektet bidrar därför även till att accelerera omställningen av godstransporter i stort, sa Anna Pernestål.

Brett samarbete

Totalt 21 partners från skogsbranschen, logistikbolag, fordonstillverkare, leverantörer av teknik- och logistik-lösningar samt forskningsaktörer deltar i TREE, som koordineras av Skogforsk. För finansieringen står Vinnova genom forsknings- och innovationsprogrammet FFI (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) och projektdeltagarna själva. Totalt satsas mer än 150 miljoner kronor under perioden 2024–2026. 

Projektet bidrar till att accelerera omställningen av godstransporter i stort, menar Anna Pernestål. Foto Xulio Gonzalez, Skogforsk

– Att vi har med oss så många aktörer med kompetens inom både elektrifiering och transporter är en stor fördel. Det ger oss styrka att nå dit vi vill i projektet och att på sikt kunna skala upp det system vi bygger upp. Samverkan är verkligen nyckeln till framgång i projektet, säger Anna Pernestål.

TREE bygger på en storskalig systemdemonstration med sju demosajter från Småland till Norrbotten vars syfte är att visa att storskalig elektrifiering är möjlig. Sajterna utrustas med helt eldrivna lastbilar inklusive laddinfrastruktur. På sajterna kommer också innovativa tekniska lösningar och nya affärsmodeller att testas. Samtidigt forskar projektets forskningsaktörer om laddning, affärsmodeller, transportplanering och uppskalning. Forskarna undersöker också vilka hinder som eventuellt finns när det gäller exempelvis regelverk, politiska beslut och organisationskulturer.

Första bilarna

Sammanlagt ska 12 helt eldrivna Scania-lastbilar, fördelade på de sju olika demosajterna, rulla i projektet. Den första bilen, en flisbil ägd av LBC Frakt i Värmland, driftsätts den 1 september på demosajten kopplad till Stora Ensos kartongbruk i Skoghall utanför Karlstad. Under mässeventet på onsdagen visades flisbilen parallellt med SCAs eldrivna timmerbil med tandemdrift och kran. Det sistnämnda fordonet är världens första i sitt slag.

Utöver det långsiktiga målet med TREE, att elektrifiera hela Sveriges lastbilsflotta, siktar skogsbranschen på att 50 procent av de nya lastbilar som köps är elektrifierade 2030. Det skulle ge minskade utsläpp av koldioxid på cirka 260 000 ton per år, bedömer Skogforsk.

Testar nytt ruttplaneringsverktyg

En av projektdeltagarna i TREE är startup-företaget Bevr (Battery Electric Vehicle routing) vars planeringsverktyg Charge-Route ska användas i projektet. Verktyget består av två delar; ett planeringsverktyg för laddinfrastrukturen (Charge) och ett för ruttplanering av elektrifierade flottor (Route) och ska nu pilottestas vid LBC Frakts nya laddstation i Karlstad, inom ramen för TREE. Enligt Bevrs vd Tony Edmundsson är den begränsade nätkapaciteten och långa handläggningstider för laddstationer en utmaning för elomställningen:

– Nätet måste byggas ut för att tåla effekterna som den här typen av laddare och bilar behöver. Och då måste transportbranschen se till att göra precis som LBC Frakt har gjort; bygga egna depåer för att ha tillgång till billig energi. Transportbranschen har nu en fantastisk möjlighet att flytta stora delar av energifrågan ner i eget led och på så sätt även få nya intäktsströmmar, kommenterar han.

Upp emot 40 procent av transporterna skulle kunna elektrifieras redan idag, menar han – med god planering och bra systemstöd.
– De som vågar satsa upplever snabbt många positiva sidor av en elektrifierad fordonsflotta, men det kräver lite mer styrning än med traditionella fordon.

Av Hilda Hultén

FAKTA: TREE

Projektet omfattar tre huvuddelar: sju demosajter i Småland, Östergötland, Gästrikland, Värmland, Närke, Medelpad och Norrbotten. Forskning om affärsmodeller, laddning,  transportplanering, och uppskalning. Transformation – identifiering av hinder för elektrifiering, inklusive regelverk, policy och allmänhetens åsikter

Budget: 157 miljoner kronor investeras 2024–2026

Antal lastbilar: 12

Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, bev_r, Biometria, Linköpings universitet och KTH.

Teknik som presenteras senare i projektet:

E-trailer: Kombinerar batteri och eldriven axel på trailer för ökad räckvidd och minskad slirrisk.

MESS (Mobile Energy Power System): Ett stort, mobilt batteri för laddning där det inte finns elnät.