Struliga leveranser för Budbee i Göteborg

Susanne Högdal i Kungsbacka, som bor utanför Göteborg, har väntat på sitt paket från Boozt som skulle levereras av Budbee, i mer än två veckor. ”Varje dag får jag ett sms om att skåpet är fullt, jag blir galen snart” säger hon till Dagens Logistik. Enligt Budbee är det det bl a den nya terminalen i Göteborg som ställer till problem.

E-handelskonsumenten Susanne Högdal handlade tre par vinterskor på Boozt i september. Allt gick som det skulle och den 29 september fick hon ett sms om att Budbee tagit emot varan och att de skulle höra av sig med exakt leveranstid till skåpet hon valt, men där tog det tyvärr stop.

– Den femte oktober fick jag sms om att många valt samma skåp och att det tyvärr var fullt, då jag in och bytte skåp, berättar hon. Dagen efter det fick hon besked om att det skulle komma nästa dag, men efter ytterligare en vecka av sådana sms fick hon nog, och ringde till Dagens Logistik.

Susanne Högdal. Foto privat.

– Jag blev så jäkla förbannad och går ju inte att få tag i en människa – det finns ju inget telefonnummer att ringa. Visst, jag kunde mejlat kanske, men man hoppas ju att det ändå ska komma nästa dag.

Efter tips ringde hon sedan i stället Boozt, vilket slutade med att hon avbeställde ordern – med tanken att beställa igen.

– Men jag har inte gjort någon ny beställning ännu, och gör jag det så väljer jag inte Budbee, konstaterar hon.

Fler irriterade konsumenter

På Budbees Trustpilot beklagar sig många andra kunder om liknande problem just nu:

”Köpte på måndagen från Addnature respektive Outnorth, hos båda kom Budbee upp som första val av leverans, 1-3 dagar. Det är nu fredag och fortf inget mer från Budbee än att de tagit emot respektive paket. Under veckan som gått har jag blivit uppmanad ändra från hem till skåplev, gjort så, även bytt skåp, även det på inrådan av Budbee, för snabbare leverans. Snabbare är ju dock ett relativt begrepp…..” skriver en kund.

”Använder er app som säger leverans till box kl 19.30. Ikväll var det tredje gången ni flyttar fram från ”ikväll 19.30” till ”imorgon 19.30”.”

”Åter igen får jag meddelande från Budee att försändelsen kan bli försenad pga. hög arbetsbelastning. I samma veva får jag möjligheten att byta skåp. Min försändelse ska inte bli en hyllvärmare pga för få skåp. Budbee har åtagit sig att leverera, lös problemet för mig är det inte första gången man ändrar leveranstid pga detta. Högst frustrerande när man väntar.”

Tar ny terminal i drift

Budbees kommunikationschef Ann Sonne förklarar i ett mejl problemen med att den nya terminalen i Göteborg lider av driftstörningar.

”Vi har dessvärre haft lite längre ledtider än vanligt i några regioner vilket primärt förklaras av vissa driftstörningar i vår nya terminal i Göteborg. Vi beklagar att detta har drabbat slutkonsument och har försökt ge så tydlig och proaktiv information som möjligt.” skriver hon.

”Vi har just nu följande text i spårningslänken för alla konsumenter i Göteborgsregionen: Hög efterfrågan: Vissa ordrar kan ta 1-2 dagar extra. Vi informerar så snart vi fått paketet från handlaren och har satt ditt leveransdatum.”

Budbee beräknar att dessa problem kommer att vara lösta under veckan och att man då är tillbaka på vanliga ledtider. 

”För just det postnumret du hänvisar till ser det dock ut som om problemet har andra förklaringar och vi är i dialog med handlaren och vår terminal för att se över vad som orsakat förseningen med dessa specifika kollin” skriver Ann Sonne på Budbee vidare.

Av Klara Eriksson