Suezkanalen höjer avgifterna med 15 procent

Suezkanalens myndighet (SCA) meddelar att avgifterna för att passera genom kanalen höjs med 15 procent 2024. Det gäller dock inte trafik som återvänder till Asien. Även roro-fartyg får ett undantag med lägre höjning, enligt The Loadstar

Suezkanalens myndighet (SCA) har meddelat att de höjer avgifterna för containerfartyg som passerar genom kanalen med 15 procent den 15 januari nästa år. Men bara i nordlig riktning. Höjningen gäller inte östgående fartyg som återvänder till Asien via Gibraltarsundet. Höjningen gäller alla fartygstyper utom roro-fartyg, som får 5 procent högre avgifter.

Priserna för att passera genom kanalen varierar baserat på fartygets storlek, djupgående, tonnage och huruvida det är lastat eller olastat samt fartygets fraktvolymkapacitet. För rederierna innebär ökningen att priset stiger med 60 0000 till 105 000 dollar per resa.

För rederier som trafikerar Asien-Nordeuropa samt Asien-Medelhavet blir prisökningarna svåra att undvika. Detta i kombination med att containerfraktpriserna ligger på lägsta nivån sedan 2018 bäddar för små ekonomiska marginaler. Enligt The Loadstar kan de försöka undvika kostnaden genom att lämpa över den på speditörer genom tilläggsavgifter.

För trafiken till Nordamerika kan det innebära att fler väljer att segla genom Panamakanalen istället.