När Mobility Sweden summerar 2024 syns en nedåtgående trend. Nyregistreringarna av tunga och lätta lastbilar minskade med 21 respektive 12 procent jämfört med 2023, även om andelen eldrivet har ökat något. När det gäller personbilar landade nyregistreringarna på den lägsta nivån på tio år. Tappet härleds till lågkonjunkturen, höga räntor och brist på styrmedel.
Under 2024 nyregistrerades 269 498 personbilar, där bl a budbilar ingår, det är en minskning med 7 procent jämfört med 2023. Samtidigt sjönk antalet elbilar med 16 procent medan laddhybriderna ökade med ca 3 procent. Det innebär att andelen laddbara bilar minskade med en procentenhet. Här drivs elektrifieringen av företagsmarknaden och branschorganisationen efterlyser fler styrmedel för att vända den negativa trenden.
Inbromsningen av elbilar har också lett till att trenden med minskande utsläppsnivåer från nya bilar har brutits. Under året ökade koldioxidutsläppen från nya bilar från 61 till 64 gram per kilometer.
– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar. Nu när det ekonomiska läget blir bättre för många hushåll och företag har regeringen ett guldläge att införa nya effektiva styrmedel för att återigen få fart på elektrifieringen för att minska utsläppen från nya bilar, kommenterar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Nya lastbilar hämmas av byggbranschen
Totalt nyregistrerades 38 318 lätta lastbilar under 2024, en minskning med 12 procent jämfört med 2023. Samtidigt ökade andelen eldrivna lätta lastbilar från ca 20 till 22 procent. Enligt branschorganisationen beror detta på den svaga byggmarknaden som har försenat marknadsintroduktionen av lätta ellastbilar.
De tunga lastbilarna minskade under året med 21 procent till 5 230. Av dessa var 6,5 procent eldrivna, en ökning från 4 procent 2023. Styrmedel för köp av nya ellastbilar har bidragit till den svagt positiva utvecklingen, men den motverkas samtidigt av sänkta fossila drivmedelsskatter.
– Sänkt elskatt för fordonsladdning och incitament för ökad efterfrågan av fossilfria transporter är nödvändigt för att elektrifieringen av tunga transporter ska ta fart, kommenterar Mattias Bergman.
Antal nyregistreringar 2024 jämfört med 2023:
2024 | 2023 | Förändring i procent | |
Personbilar totalt | 269 498 | 289 820 | -7,0 % |
Andel laddbara bilar | 58,4 % | 59,8 % | |
Elbilar | 94 332 | 112 179 | -15,9 % |
Andel av nyregistreringarna | 35,0 % | 38,7 % | |
Laddhybrider | 63 087 | 61 058 | +3,3 % |
Andel av nyregistreringarna | 23,4 % | 21,1 % | |
Lastbilar totalt | 44 109 | 50 897 | -13,3 % |
Lätta lastbilar (upp till 3,5 ton) | 38 318 | 43 713 | -12,3 % |
Andel eldrivna | 22,1 % | 19,8 % | |
Tunga lastbilar (upp till 16 ton) | 5 230 | 6 622 | -21,0 % |
Andel eldrivna | 6,5 % | 4,3 % |
Statistik från Mobility Sweden.