Rederiet Tallink Grupp publicerar idag sin passagerar- och fraktstatistik för 2024 och rapporten visar att rederiets transporter inte gått opåverkade av det ekonomiska klimatet. Totalt har antalet transporterade fraktenheter minskat med 6,4 procent jämfört med i fjol. Men mellan Sverige och Finland syns en liten ökning. Även passagerartrafiken backade under året.
I ljuset av det ekonomiska läget under 2024 minskade antalet frakttransporter som rederiet hanterade med 6,4 procent, till 303 234 fraktenheter jämfört med 323 990 år 2023. På ruttnivå visar det sig att frakttransporterna mellan Sverige och Estland minskade med hela 19,6 procent medan de mellan Finland och och Estland minskade med 5,1 procent. Däremot syns en liten ljusning mellan Sverige och Finland, där de ökade med 3,4 procent.
– Trots ekonomiska utmaningar under året, ytterligare krav och skatter från EU samt lågt konsumentförtroende på våra nyckelmarknader, blev året i slutändan tillfredsställande. Med försiktig optimism ser vi fram emot en ekonomisk återhämtning under det kommande året och arbetar för att fortsätta chartra ut delar av vår flotta tills våra hemmamarknader har stabiliserats, kommenterar Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.
Tufft för passagerartrafiken
När det gäller passagerartrafiken så transporterade rederiet totalt 5,58 miljoner passagerare, vilket är en minskning med 2,2 procent jämfört med 2023 då drygt 5,7 miljoner transporterades. Men även här syns en ökning på vissa rutter: mellan Sverige och Estland ökade antalet passagerare med 8 procent och mellan Finland och Estland ökade de med 2,5 procent. Däremot minskade passagerarvolymen mellan Sverige och Finland med 15,4 procent.
Antalet transporterade passagerarfordon minskade också, här med 7,5 procent jämfört med 2023, till totalt 777 592 fordon. På ruttnivå ökade antalet transporterade fordon med 8,8 procent mellan Sverige och Estland, sedan minskade antalet med 6,6 procent mellan Finland och Estland samt med 21,2 procent mellan Sverige och Finland.