Tobias Jonasson ny vd för Insitepart

Insitepart, som kallar sig en “driftpartner inom logistik” plockar in Tobias Jonasson, som ny vd och koncernchef från mars. Han lämnar därmed konsultbolaget Mysigma. 

– Det är en spännande, mer operativ roll, och Insitepart har ett väldigt intressant koncept. Driftsstöd inom logistik har framtiden för sig, säger Tobias Jonasson i en intervju med Dagens Logistik. 

Styrelsen i Insitepart har utsett Tobias Jonasson till ny vd och koncernchef för företaget. Han efterträder Angela Wiss, medgrundare och vd sen 2015, som tar rollen som vice vd och koncernchef. Tobias Jonasson har bred bakgrund från logistikbranschen, både inom konsultverksamhet och i mer operativa roller, bl a från Nyce logistics, Logent, Adlog, Sweco och senast som managementkonsult och partner i Mysigma. Han sitter också i Plans styrelse och är en frekvent logistikkrönikör hos bl a Market, Intelligent Logistik och sedan årsskiftet även för Dagens Logistik. 

Insitepart grundades 2015 och har huvudkontor i Jönköping, men finns i ett flertal städer, omsätter omkring 250 miljoner och har ca 700 anställda. Bolaget jobbar brett med driftlösningar inom logistik, främst med bemanningslösningar men också inom rekrytering, expert- och projektstöd ledarskap. Uppdragen finns hos varuägare som retailaktörer och e-handlare men även hos flera stora logistikföretag.  

– Insitepart har inga egna lager, utan hjälper främst till med sajtlösningar ute hos kund. Det de är nördiga på är driften, tanken är att vara en kompetenspartner inom logistik och tillföra kunskap ute på golvet i verksamheten.

“Logistiken behöver utmanas”

Att hantera framtidens logistikutmaningar är en svår nöt att knäcka, inte minst inom retail och e-handel. De senaste årens utveckling har fått fler att inse lagrets betydelse och vilken inverkan det har på hur företaget uppfattas av sina kunder. 

– Logistikverksamhet behöver ständigt utmanas för att fortsätta utvecklas, och när logistiken dessutom förändras så radikalt som den gör nu, särskilt inom retail, så ställs det också helt andra kompetenskrav på den här typen av aktörer. Det räcker inte att bara skicka armar och ben efter problemen, man måste leverera kompetens och utveckla också, säger Tobias Jonasson. 

Det handlar inte heller om att komma in som en managementkonsult och bara sätta strategier. 

– Insitepart kan såklart agera kompetenspartner när det gäller större utvecklingsprojekt, t ex automationslösningar. Men oavsett om det handlar om manuella eller automatiserade lagerlösningar så handlar logistikutveckling främst om att komma ner “i skiten” och flytta pall på ett så effektivt sätt som möjligt, skapa flexibiliteten och skruva på de små detaljerna som ökar produktiviteten även i de manuella processerna. 

Logistikutveckling handlar främst om att komma ner “i skiten” och flytta pall på ett så effektivt sätt som möjligt

Ökat behov av driftstöd

Handelns snabba omställning kommer att öka behovet av den här typen av drifttjänster, tror Tobias Jonasson. Insitepart beräknar att man kommer omsätta omkring 300 miljoner SEK 2020, men målet är att växa betydligt mer. 

– Potentialen är enorm, det är många som kämpar med att ställa om och hantera sin logistik. 

Den största utmaningen han ser inom bemanningsbranschen är att lyfta både värdet i tjänsterna man tillför, men också som arbetsgivare. 

– Jag är inget stort fan av ordet “disruptiv”, men den traditionella bemanningsbranschen kan nog i flera avseenden behöva just disrupteras – både när det kommer till att utveckla tjänsten och vilket värde man tillför, men också för att attrahera, utveckla och behålla de vassaste individerna. Där finns en hel del att göra. 

Den traditionella bemanningsbranschen kan nog i flera avseenden behöva disrupteras

Kul med praktiken

Själv ser han fram emot att vara mer ute i det operativa logistikarbetet. 

– Jag har jobbat mycket med att staka ut framtida strategier och vägval inom e-handel och retail de senaste åren, det ska bli kul att komma ner i den dagliga praktiken, korta perspektiven och göra lite skillnad handgripligen också. 

Att lämna Mysigma har han blandade känslor inför: 

– Det är såklart tråkigt, men det känns som om jag går till något snarare än att jag lämnar. Det underlättar också att veta att efterfrågan på Mysigmas tjänster är rekordhög, och att vi den senaste tiden lyckats knyta till oss flera ytterst briljanta hjärnor inom logistik och supply chain. Det kommer med andra ord inte gå någon nöd på dem.

Hilda Hultén