Tomma hyllor och höjda priser på årets billigaste dag

Enligt Pricerunners mätningar finns många populära produkter inte i lager under årets shoppinghögtid, till följd av fraktkrisen. Dessutom har halvledarbristen lett till prishöjningar på elektronik och teknik, vilket gör rean svagare än vanligt.

E-handlare kämpar med att få in produkter i lager i sviterna av fraktris och halvledarbrist. Elektronik och teknik är bland de mest drabbade segmenten eftersom just halvledarbristen slår extra hårt mot datorkomponenter.

Grafik från Pricerunner

Men även priserna har stigit enligt Pricerunner. Flera av de drabbade kategorierna har fått en snitthöjning av priserna under vad som annars brukar kallas årets billigaste dag. Till exempel har snittpriset på grafikkort gått upp 7,9 procent.

Falska reor

Falska reor, där butiker använder olika knep för att få en prissänkning att se större ut än den faktiskt är, är också vanligt. En vanlig taktik är att höja priset efter sommaren för att sedan sänka det i samband med sin Black Friday-kampanj.

Under veckan som lett upp till Black Friday har andelen bluffreor enligt företagets analys legat runt en fjärdedel. Under fredagsmorgonen låg andelen falska prissänkningar stabilt på 25,3 procent, vilket är ungefär samma nivå som förra året.

Grafik från Pricerunner

– Många av kategorierna som toppar listorna på prishöjningar och falska reor är även de som har minst täckning i lager. Det är tydligt att komponentbrist och fraktkris har påverkat årets Black Friday, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Trots många reabluffar och höjda priser har priserna i snitt sjunkit med 2,3 procent sedan sommaren, i analysen. Av alla priser är 23,5 procent nedsatta och snittrean på årets Black Friday-erbjudanden är i 17,7 procent. Det är fler nedsatta priser än förra året, men i snitt en något mindre rea.

Pricerunners mätningar utgår från slutet av augusti. Som en falsk prissänkning räknas när en e-handlare först höjer priset minst tio procent på en produkt för att sedan sänka priset minst fem procent. Totalt ingår 40 900 av de populäraste erbjudandena i Sverige i årets analys.