Transport och bygg är två av Sveriges mest olycksdrabbade branscher, där många olyckor med dödlig utgång kan kopplas till lastning och lossning av gods. Av denna anledning har Arbetsmiljöverket genomfört 630 inspektioner vid byggarbetsplatser, som resulterat i 700 krav på åtgärder. Bland annat är ensamarbete – eller för många på plats, risker vid lastning och lossning.
Transport och bygg är två av Sveriges mest olycksdrabbade branscher. I våra egna analyser av dödsolyckor på den svenska arbetsmarknaden har vi tidigare sett att många händelser med dödlig utgång kan kopplas till lastning och lossning av gods. Arbetsmiljöverket har mellan september 2022 och december 2023 genomfört 630 inspektioner på 400 åkerier och andra transportföretag som lastar, lossar och transporterar gods till byggarbetsplatser.
− Det är viktigt att lastning, lossning och transporter på byggarbetsplatser kan utföras på ett säkert sätt så att det går att förebygga olyckor och ohälsa. Vid vår tillsyn har det framkommit att många arbetsgivare brister i sitt systematiska arbetsmiljöarbete och att de saknar en tillräckligt god säkerhetskultur för att förebygga olycksrisker, kommenterar Denisa Samuelsson, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Totalt 700 krav på åtgärder
I samband med lastning, lossning och transport av gods till byggarbetsplatser kan arbetstagare till exempel bli klämda, få gods över sig eller falla från fordonet. Fel val av fordon, felaktiga lastsäkringar eller brister vid lossningsplatser ökar risken för sådana olyckor.
Tre av fyra inspektioner under inspektionsinsatsen har lett till att arbetsgivaren har fått ett inspektionsmeddelande med krav på arbetsmiljöåtgärder. Totalt har vi ställt 700 krav på åtgärder, varav de flesta hänvisar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Ensamarbete vanligt vid lossning
Vid inspektionerna har det bland annat framkommit att ensamarbete är vanligt i samband med lossning, vilket kan försvåra säkerheten. I andra fall finns det tvärtom många aktörer på plats samtidigt. Vid dessa tillfällen är det viktigt att samordningen fungerar. Det har dock framkommit att företag som kör transporter åt större företag ofta förlitar sig på de större företagens riskbedömningar och därför inte göra några egna. Arbetsgivare nämner även att språkbarriärer kan vara ett problem i samband med lastning och lossning.
Det har dock framkommit att företag som kör transporter åt större företag ofta förlitar sig på de större företagens riskbedömningar och därför inte göra några egna.
Arbetsgivarna behöver planera inför lastning och lossning och till exempel säkerställa att det finns ändamålsenliga platser att lasta och lossa på. För att detta ska vara möjligt måste arbetsgivarna föra en kontinuerlig dialog med de olika entreprenörerna och byggarbetsmiljösamordnare på byggarbetsplatserna. Arbetsgivarna behöver även se till att deras arbetstagare får nödvändig information som rör kommande arbetsmoment innan de utförs.
”Vid våra uppföljningar har vi sett att arbetsgivarna som vi inspekterat har åtgärdat de brister som vi har ställt krav på och att det systematiska arbetsmiljöarbetet därmed har förbättrats.” skriver Arbetsmiljöverket.