Tre e-handelslogistiker tycker till – om packautomation

Jonas Kolehmainen, logistikchef på Haypp har automatiserat packprocessen. Anna Persson, logistikchef på Lyko, och Carl Svensson, vd på Almroths överväger att göra det. – Men jag ser en risk att det blir för mycket luft med dagens lösningar, säger Anna Persson.

Ur Dagens Logistik nr 4 2021

E-handlaren Lyko, med ett idag 11 000 kvm stort skyttelautomatiserat lager i Vansbro, har hittills kört paketeringen av ordrarna helt manuellt. Men nu står man i färd med att åtminstone delvis automatisera även packprocessen, frågan är bara hur.
– Med ett tillräckligt stort delflöde lönar det sig med packautomation. Men jag ser en risk att det blir för mycket luft i paketen med dagens lösningar. Om man har tre olika bottenytor på sina maskiner, och kan variera höjden utifrån innehåll så får man ändå mycket luft om man t ex skickar ett läppstift, säger Anna Persson.

Anna Persson. Foto Klara Eriksson.

Lykos sortiment, med många runda flaskor med schampo, små nagellack i glas etc, är inte helt enkelt att trycka in i en automationslösning. Dessutom – då de säljer skönhet och många exklusiva produkter – vill e-handlaren att kunden ska få ett fint paket i vilket varorna är presenterade på ett trevligt sätt. 

– Om man ska ha en maskin per footprint blir det ganska komplext. Och för oss blir det ett problem när ordrarna innehåller artiklar av olika sort – då riskerar de att slå sönder varandra. Man måste fixera produkterna i lådan, och det finns det lösningar för,  men då blir de inte lika fina inuti, konstaterar hon. 

Dock lutar företaget år att automatisera ett delflöde i en automationslösning av den typen som utgår från en viss bottenplatta. 

– Men det är en utmaning när man har ordrar med många känsliga produkter. Nyckeln för att lyckas kommer återigen ligga i intelligensen i det som ingen ser – nämligen IT och vår förmåga att styra rätt order till rätt packzon, säger hon.

Calle Svensson. Foto Almroths.

Utmanande flerkundsautomation

En annan aktör som står i startgroparna för att beställa hem en packautomationslösning är Calle Svensson, vd för TPL-aktören Almroths, som planerar för sitt nya lager i Klinga Logistikpark. 

Almroths kommer konsolidera alla sina e-handelskunder till det nya lagret, och överväger olika automationslösningar där flera kunders flöden kan samsas i samma automationslösningar. 

– I första hand kommer vi automatisera pack, sortering och eventuellt bufferthantering, eventuellt även plocket i en Autostore eller liknande lösning, säger Calle Svensson. 

Liksom Anna Persson är han intresserad av en packmaskin som minimerar luften i paketen, och han har framförallt fastnat för den dyrare maskinen Opera från Panotec. 

– Den är dyr och det är lite oklart med försörjningen av fanfold till maskinen, men jag tycker ändå den verkar intressantast på marknaden. 

Han tycker generellt att automationsleverantörerna är dåliga på att förklara vad som är bäst för TPL-are att investera i.

– Vad är relevant om man skulle vilja stoppa in mer än ett flöde i en automation? Ingen har kunnat säga vad som är bra då. 

Nästan alltid flaskhalsen på lagret

Jonas Kolehmainen, logistikchef på Haypp Group med svenska sajten Snusbolaget, har automatiserat
lagret i Albyberg med System Packaging, och lagret i Norge med E-motions packmaskin.

Jonas Kolehmainen. Foto Klara Eriksson.

– Jag tror att de exempel ni ger, ger en bra bild av några olika sätt att packa automatiserat,och där är Emotions det minst automatiserade alternativet, och därmed också den billigaste lösningen, säger han. 

Att fokusera på packprocessen är helt rätt när man strävar efter att effektivisera lagret, menar han. 

– Jag tror att alla lösningar som kan effektivisera packmomentet är bra investeringar, det är nästan alltid där som flaskhalsen på lagret finns. Sen är det mer upp till orderstruktur, gods och övriga verksamhet vilken packlösning som är aktuell och fungerar. 

De olika automationslösningarna fungerar alla bra – men för olika typer av gods, poängterar han. 

–  Har du ungefär samma storlek på produkterna och ordrarna fungerar ju Emotions bra men när den skiljer sig åt kan de andra vara bättre eftersom de anpassar sig till orderstorleken bättre i alla dimensioner. 

Av Klara Eriksson

Läs mer på temat packautomation ur senaste numret av Dagens Logistik: Växande intresse för packautomation