Idag släpptes TYAs årliga rapport Trendindikatorn Åkeri 2023, med siffror kring kompetensförsörjningen i transportbranschen. Rapporten visar att behovet av att anställa nya chaufförer minskat till 33 procent, mot 41 procent under 2022. “Enkätsvaren vittnar mer om en försiktighet i branschen än en faktisk nedgång” menar Lena Törnstrand på TYA.
Efter pandemin har trycket på transportbranschen varit extremt, med stor lastbilsförarbrist som följd. När Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, nu släpper sin årliga rapport Trendindikatorn Åkeri 2023 har kompetensbehovet minskat något. I årets rapport säger 33 procent av företagen att de behöver nyanställa, jämfört med 41 procent 2022.
2 650 chaufförer behövs närmsta halvår
I antal handlar det om 2 648 lastbilschaufförer de kommande sex månaderna och 5 044 på helåret. Men enligt TYA är minskningen inte ett tecken på att problemen med chaufförsbrist försvunnit.
– Enkätsvaren vittnar mer om en försiktighet i branschen, inför lågkonjunktur och höjda räntor, än en faktisk nedgång. Det är fortfarande högt tryck på åkerierna och stor efterfrågan på nya chaufförer, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA i ett pressmeddelande.
Av de 948 åkeriföretag som besvarade enkäten, som genomfördes under mars, april och maj i år, uppgav 43 procent att de haft svårt att hitta arbetskraft de senaste tolv månaderna. Svårast har det varit i Örebro län, där 73 procent av företagen uppger att de haft svårt att hitta förare. Av de lastbilschaufförer som anställdes förra året var totalt 16 procent kvinnor, och enligt rapporten är nu andelen kvinnliga chaufförer totalt 9 procent.
Oro för minskade utbildningsmöjligheter
TYA uttrycker oro för att antalet utbildningsplatser för yrkeschaufförer nu ska minskas på “felaktiga grunder” i den dimensionering av gymnasieskolan som Skolverket just nu genomför, för spegla arbetsmarknadens behov.
– Vi är oroade över att besluten kring transportutbildningen baseras på felaktiga grunder. Rent konkret handlar det om att den tillgängliga statistiken över yrkesverksamma inte speglar verkligheten i transportsektorn, säger Lena Törnstrand.
I det planeringsunderlag som gick ut till landets regioner och kommuner uppgav Skolverket att det finns 57 000 yrkesverksamma förare i Sverige, baserat på siffror från SCB. Men enligt branschen är den faktiska siffran 125 000, vilket stöds av Transportstyrelsens uppgifter om antalet yrkeskompetensbevis som utfärdats de senaste åren.
– Enligt våra analyser motsvarar de nuvarande utbildningsplatserna bara 60 procent av transportsektorns rekryteringsbehov. Vi välkomnar dimensioneringen av gymnasieskolan, men då måste transportbranschens verkliga behov få genomslag i antalet utbildningsplatser.
– Oavsett pandemi eller lågkonjunktur har transportbranschen alltid haft ett långsiktigt behov av välutbildade medarbetare. På senare tid har vi dock fått signaler att man överväger att dra ner på transportprogrammet i flera regioner. Det vore förödande, avslutar hon.