Enligt Trafikverkets senaste preliminära siffror ökade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med 18 procent under 2024 jämfört med 2023, främst pga den sänkta reduktionsplikten. Nu riskerar Sverige att missa 2030-målet att minska utsläppen med 70 procent.
Sverige har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med minst 70 procent till senast 2030, jämfört med 2010. Enligt Trafikverkets preliminära siffror för 2024 ökade utsläppen istället med 18 procent jämfört med 2023 och Sverige är på väg att missa etappmålet för 2030.
Ökningen beror i huvudsak på den ändrade reduktionsplikten som anger hur mycket biodrivmedel som ska blandas i bensin och diesel. Det ledde till att mängden biodrivmedel som tankades under året halverades, jämfört med året innan.
Samtidigt stannade elektrifieringen av under året: nybilsförsäljningen av laddbara bilar landade på 57 procent, jämfört med 58 procent 2023. Elandelen ökade dock för både lätta och tunga nyregistrerade lastbilar till 21 procent från 19 procent 2023. Trafiken med lätta fordon ökade med 1,8 procent och trafiken med tunga fordon minskade med 0,5 procent.
Även om Sverige ser ut att missa 2030-målet så har landet också ett åtagande från EU inom ansvarsfördelningsförordningen (ESR), där utsläppen ska minska med 50 procent till 2030 jämfört med 2005. Detta kan vara inom räckhåll för landet genom bl a utsläppshandel.
– Vi bedömer att det nationella etappmålet inte kommer att nås. Ökningen under förra året innebär att utsläppen nu preliminärt ligger 24 procent lägre än jämförelseåret 2010. Däremot kan EU:s ESR-åtagande för Sverige vara inom räckhåll, även om uppskattningen är osäker, säger miljödirektör Sven Hunhammar, Trafikverket.
ESR-åtagandet är inom räckhåll om flexibla mekanismer inom EU:s utsläppshandelssystem utnyttjas, reduktionsplikten höjs som planerat till 10 procent från den 1 juli, och elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter i högt tempo.