Preliminära siffror visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken var i princip oförändrade under 2023 jämfört med 2022. Nu varnar Trafikverket för att den nyligen sänkta reduktionsplikten hotar utsläppsmålen till 2030.
Andelen biodrivmedel och el inom vägtrafiken var ungefär densamma 2023 som 2022 på ca 31 procent. Biodrivmedelsmängden var i princip oförändrad då reduktionsplikten för 2023 var densamma som 2022, medan elanvändningen ökade något. Detta ledde sammanlagt till i princip oförändrade utsläpp. Året innan var utsläppsminskningen 12 procent för vägtransporter.
Från och med 1 januari 2024 sänktes reduktionsplikten för bensin och diesel från 7,8 procent respektive 30,5 procent till 6 procent för båda drivmedlen. Utsläppen väntas därmed öka under 2024.
– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, kommenterar Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.
Trafikverket bedömer att det svenska målet om minst 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp inte nås till 2030 med dagens användning av biodrivmedel. Gapet till att nå Sveriges EU-åtagande inom ansvarsfördelningsordningen (ESR) fram till och med 2030 anses också betydande. Målet är att minska utsläppen med 50 procent jämfört med de svenska ESR-utsläppen 2005.