På torsdag blir det förbjudet att parkera elsparkcyklar på trottoarer och cykelbanor, samt att köra på gångbanor. Missriktat tycker Vässlas vd Rickard Bröms. “En bättre lösning för att uppnå större trafiksäkerhet är att minska antalet parkeringsplatser för bilar i innerstan eftersom de står stilla 95 procent av tiden.”
Regeringen har beslutat dels om ett förbud mot parkering av elsparkcyklar på cykel- och gångbanor, dels om ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor. Därmed får kommuner och Polismyndigheten större möjlighet att flytta felparkerade elsparkcyklar, och trafiksäkerheten ökar, menar man.
– Slängda och slarvigt parkerade elsparkcyklar har tyvärr blivit vardag i många städer. Kommuner och elsparkcykelföretag har hittills inte klarat av att styra upp parkeringskaoset. Därför inför vi nu ett parkeringsförbud på gång- och cykelbanor. Det ska vara ordning och reda på våra gator och torg, kommenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth förbudet.
Svenska elfordonsföretaget Vässla, vars cyklar används av bl a Foodora och Vembla, är negativa till beslutet.
– En bättre lösning för att uppnå större trafiksäkerhet är att minska antalet parkeringsplatser för bilar i innerstan eftersom de står stilla 95 procent av tiden. På så sätt skapas mer utrymme för säker infrastruktur för mikromobilitet. Regeringen borde se på Paris där man har tagit bort 10 000 parkeringsplatser. Det är bättre att bilar parkeras utanför innerstan där det finns mer plats. Problemet är inte elsparkcyklar utan problemet är bilar, säger Rickard Bröms, grundare och vd på Vässla.
Båda förbuden träder i kraft 1 september 2022