Logpart har sitt ursprung som distributör av sportartiklar, men är idag en liten men erfaren TPL-aktör med säte och lager på 12 000 kvm i Västervik. ”Vi har mycket lojala och kunniga medarbetare, och våra kunder är mycket nöjda med oss. Jag tror generellt man borde ställa högre krav vid val av sin logistikpartner”, säger vdn Jakob Nelson.
Logpart startade som distributör av skor och sportkläder redan på 70-talet. TPL kom man in på 2006, efter att varumärket Reebok köpte upp Jofa, och logistiken flyttades till Malung.
– Jag var med som delägare redan då, och sedan 2014 är jag vd för bolaget, berättar Jakob Nelson, vd för Logpart.
Bolaget är ett av flera bolag i en koncern som äger kommersiella fastigheter i området, bl a Logparts lager på 12 000 kvm. Inom koncernen finns även en self storage-anläggning i Västervik och man är stora delägare i byggföretaget Swedala Tak som renoverar villatak, med eller utan solceller på taket. Logpart har vuxit på bra under pandemin, och idag omsätter man drygt 30 miljoner och har 12 anställda.
Hittat sin nisch
– Vi vill fortsätta växa inom vår nisch där vi riktar oss till de mindre och mellanstora bolagen som kräver hög servicegrad. Vi har möjlighet att lägga till ytor då vi har fastigheter inom koncernen. Men många av de produkter vi hanterar och växer i, som t ex kosmetika är mindre ytkrävande än mycket annat.
Logpart har absolut märkt av den s k ”läppstifts-effekten”. När konsumenternas köpkraft minskar, vill man ändå trösta sig med något och lägger en peng på nytt läppstift eller något annat som får en att känna sig fin.
– En av våra största kunder är inom kosmetik, deras hårvårdsprodukter har gått som tåget den senaste tiden. Generellt märker vi inte av någon avmattning ännu, men vi är såklart öppna för att det kan komma.
Ovanligt logistikläge
Västervik är inte känt som något logistikläge: på Östkusten ungefär mittemellan Norrköping och Kalmar. Men för den typen av logistiktjänster som Logpart erbjuder fungerar läget bra, konstaterar Jakob Nelson.
– Vi har några ”uspar” som skiljer oss från de traditionella logistiklägena: Vi har lägre lokalkostnader och konkurrens om vår kompetenta arbetskraft än t ex Jönköping, Borås eller Norrköping.
– Även leveranserna härifrån fungerar bra, vi kör det mesta med Postnord, DHL och Schenker och tycker att Postnord har bra produkter för den e-handel vi idag kör. Vi har t ex några aktörer i området med volymer som jobbar med e-handel, Top formula i Gammelby, Erlandssons brygga och Elfa som ligger granne med oss.
Beställare: ställ krav!
Logpart är inte ute efter de riktigt stora flödena, och tackar nej till sådana kunder. Man hanterar lite mindre kunders flöden med omsorg i stället, den stora volymen är B2B, av t ex kosmetika, barnvagnar, kläder eller klockor.
– Min bild är att många ställer för låga kvalitetskrav på sina logistikpartners, det är inte ovanligt vi blir kontaktade för att man är missnöjd med sin nuvarande lösning. Jag tror generellt att man borde ställa högre krav vid val av sin logistikpartner; vara noggrann med hur behovet ser ut och vilka kvalitetskrav man har.
Av Klara Eriksson