Logistikmässorna går mot strömmen och växer i besökarantal: Logimat 2024 i Stuttgart den 19–21 mars lockade totalt 67 400 besökare, 8,1 procent fler än 2023. Även utställarantalet ökade med 6 procent och utställarna fyllde samtliga mässhallar till bredden. Även Logistik & Transport räknar med fulla hallar i höst.
Få industri- och branschmässor växer i besöksantal nu för tiden, men undantaget tycks vara logistikbranschen: Vårens jättemässa för intralogistik Logimat i Stuttgart, Tyskland den 19–21 mars lockade totalt 67,420 besökare, vilket var 8,1 procent fler än förra gången mässan hölls.
Logimat är framförallt en nationell tillställning, och 75 procent av besökarna har hemadress i Tyskland. Men 25 procent av besökarna kom i år från andra länder än Tyskland, varav mer än hälften från Asien, Amerika eler Afrika.
Även utställarantalet ökade med 6 procent, och 35 procent av de omkring 1 600 utställarna var utländska.
Totalt visades 120 produktnyheter upp på utställargolvet, vars totala yta utökades med 2 000 kvm till totalt 67 000 kvm i år – samtliga tio hallar på Messe Stuttgart var fullbokade långt i förväg. Totalt samlades 101 649 besökare, utställare och representanter för media i Stuttgart för årets Logimat. Nästa års Logimat hålls den 11–13 mars 2025 i Stuttgart.
– Logimats framgångsssaga fortsätter, konstaterar Michael Ruchty, mässgeneral för Logimat på EUROEXPO Messe- und Kongress-GmbH.
Samma trend i Sverige
Samma positiva besökstrend syns även i Sverige; På höstens Logistik & Transport-mässa i Göteborg ökade besöksantalet med nio procent, och trycket på att ställa ut på årets Logistik & Transport den 14–15 november är stort:
– Det är ett enormt tryck på utställarsidan, förra året tvingades vi tacka nej till över 20 utställare som inte fick plats i hallarna. I år har vi utökat utställarytorna, men vi kommer att bli fullbokade även i år. Det är otroligt kul att branschen har sådan medvind, säger Janne Nilsson, mässansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan.