Den eldrivna transportbilen ID. Buzz visades nyligen upp vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första tesfordonen för det självkörande system som biltillverkaren utvecklar tillsammans med techbolaget Argo AI. Systemet är tänkt att börja användas kommersiellt 2025.
Testfordonen är utrustade med kameror, radar och lidar för att Argo AI ska kunna utveckla ett säkert självkörande system. Systemet kan se 360 grader runt bilen och upp till 400 meter framför fordonet, vilket ger möjlighet att förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon förväntas göra. Informationen omvandlas sedan till åtgärder för bilen, som att gasa, bromsa eller svänga.
De två företagen simulerar olika europeiska trafikmiljöer på ett nio hektar stort testområde i närheten av Münchens flygplats. Techbolaget, som redan testar systemet i USA, använder sedan den insamlade informationen för att säkerställa systemets funktion i Europa.
– Testflottan av ID. Buzz-prototyper utgör en milstolpe i vårt partnerskap med Volkswagen Transportbilar. Med vår erfarenhet från fem års testande i komplexa USA-städer ser vi fram emot att snart köra på Münchens gator och förbereda oss inför lanseringen av den självkörande samåkningstjänsten med Moia, kommenterar Bryan Salesky, grundare och vd för Argo AI.
Moia, dotterbolag till Volkswagen, är den tredje parten i samarbetet. De är ett mobilitetsföretag som byggt upp en helt elektrisk samåkningstjänst i Europa. Företaget använder idag specialbyggda Volkswagen e-Crafters som körs av förare. Det nya självkörande systemet är tänkt att börja användas kommersiellt, t ex av Moia, år 2025. Hamburg kommer bli första stad att erbjuda den självkörande samåkningstjänsten.