Wibax satsar på eget energibolag för att försörja lastbilsflottan

Kemiföretaget Wibax återupplivar dotterbolaget Wibax Energy för att starta egen elproduktion, bygga egen laddinfrastruktur och tillföra effekt motsvarande, till en början, vad deras egna el-lastbilar förbrukar.

Wibax, med huvudkotnor i Piteå, köper, säljer, producerar och distribuerar kemikalier till basindustrin runt om på den nordiska marknaden. Arbetet mot en mer hållbar transportkedja har pågått länge och elektrifierade tunga lastbilar och mobila laddstolpar är en viktig del i koncernens högt uppsatta hållbarhetsmål. Det nya bolaget Wibax Energy blir avgörande för nästa steg.

– Vi ska ha en 100 procent elektrifierad fordonsflotta till 2030. I kombination med det så ska vi bli egenförsörjande på el. Därför återupptar vi företagsnamnet Wibax Energy som funnits en gång i tiden, men nu i ett lite annat syfte, kommenterar Jonas Wiklund, vd Wibax koncernen, i ett pressmeddelande.

– Wibax Energys uppgift blir att producera och försörja koncernen med hållbar el, från en egen energikälla som dessutom ska vara ny. Vi ska bygga en egen laddinfrastruktur och tillföra effekt motsvarande det våra egna el-lastbilar förbrukar. Målet är också att på sikt kunna göra ytterligare affär av laddinfrastrukturen genom att sälja överkapaciteten.

Rekryterar vd

Nu söker man efter rätt person för att starta upp, driva och ansvara över det nya bolaget i rollen som vd. En entreprenöriell person som drivs av affärer och vill utveckla bolaget framåt.

– Som vd för Wibax Energy får du en superintressant och rolig arbetsuppgift. Du får bygga upp något nytt från grunden, påverka och vara med på den här hållbara resan på riktigt. En möjlighet att bygga upp en organisation samtidigt som du har ett stort stöd från stabsfunktioner i koncernen. Du får inte bara vara med i vår omställning utan faktiskt också gå i bräschen för en branschomställning. Vi går verkligen längst fram i det här, tillsammans med ett fåtal andra, fortsätter Jonas Wiklund.

Mycket är redan påbörjat, bolaget är startat och den första laddutrustningen är inköpt. Under hösten kommer uppbyggnaden att fortsätta och planen är att vara i full gång vid årsskiftet.