Marknadsplatsen Yaytrade ”Lyx-Sellpy” som vill bygga en cirkulär marknadsplats för premiumkläder och skor, växte sju gånger under 2020. Nu investerar bolaget i större lager på Stigamo.
Marknadsplatsen hade 2020 bara en omsättning på 4 miljoner SEK, men växer nu snabbt och vill sikta internationellt. För att möta efterfrågan och kunna växa centraliserar bolaget, som börsnoterades i mars 2021, sitt lager från Stockholm till drygt 1 000 kvm i en av Qvana Invests fastigheter i Stigamo, Jönköping.
– Vi ser logistiken som en viktig del i vår styrka och det vi kan hjälpa våra kunder med utöver själva utförsäljningen. Skicka allt till oss, så sköter vi logistiken. Målet är att bygga en större grupp med tjänster inom cirkulärt mode, med mycket synergier inom gruppen, och placeringen i Jönköping är vald utifrån det, säger David Knape, vd, Ytrade Group.
Sedan starten 2017 har plattformen letat sig fram efter gångbara vägar inom sin utpekade nisch: att vara en cirkulär marknadsplats för premiumkläder.
– Vi började som en ganska bred marknadsplats där man både kunde byta, hyra och sälja kläder second hand. Men vi märkte ganska snabbt att kunderna vare sig bytte eller hyrde så nu har vi hittat en tydlig inriktning och nisch som vi tror på.
Idag har man samarbeten med drygt 100 influencers som säljer sina begagnade plagg på plattformen och ett 20-tal svenska modemärken inom premiumsegmentet, som säljer överproduktion och provexemplar på sajten. Dessutom har privatpersoner möjlighet att sälja plagg, skor och inredning på sajten a la Sellpys modell, med kravet att inköpsvärdet översteg 1000 kronor. Alla försäljare har möjlighet att skapa egna digitala ”pop up-butiker” på sajten.
– Vi hanterar två typer av varuflöden, dels påsar med kläder från privatpersoner som skickas till vårt lager, där vi sorterar ut det som håller den nivå vi efterfrågar och fotograferar och lägger ut det till försäljning. Dels tar vi emot provexemplar, utgående lager och liknande från premiummärken.
I maj klev Stefan Alvarsson, huvudägare av Reach-koncernen, med Qvana Invest, One Partner Group mm, in som delägare i Yaytrade. Och det är i en av Qvanas fastigheter i Stigamo som Yaytrade förlägger sitt lager, där man blir sambo mad AD Sverige.
Flytten möjliggör en fortsatt expansion och utveckling för att ge en helhetsupplevelse och stärka varumärket under hela köpet. Det inkluderar tydliga effektiviseringar- och på sikt automatiseringar i flertalet av de led som av bolaget tidigare skötts manuellt.
Inflyttning beräknas kunna ske under hösten 2021.
Av Klara Eriksson