Zalando utökar plattformssatsning

Precis som för andra e-handlare inom mode har Zalando påverkats av coronakrisen, men räknar ändå med tvåsiffrig tillväxt 2020. Nu bjuder man in svenska butiker att sälja på Zalandos plattform.

– Den fysiska detaljhandeln har drabbats hårt av coronakrisen. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan från detaljhandlare att digitalisera sin affär. Därför är vi väldigt glada att idag kunna meddela att svenska butiker från och med tredje kvartalet i år enkelt kan ansluta sig till Zalando-plattformen via vårt Connected Retail-initiativ, säger Kenneth Melchior, Zalandos direktör för norra Europa på Zalando, i ett pressmeddelande.

– Butikerna får på så vis möjlighet att sälja sina produkter direkt till 32 miljoner aktiva Zalando-kunder online.

Zalando erbjuder sina kapaciteter och resusrser i form av att vara en europeisk modeplattform med ett starkt logistiknätverk och en intelligent teknisk infrastruktur “för att stödja branschen med de mest brådskande utmaningarna. “

– Vårt team kommer att fortsätta arbeta i tät kontakt med våra partners för att snabbt säkra en smidig integration till vår plattform, kommenterar Kenneth Melchior.