Jollyroom sålde varor för över 300 miljoner kronor i november, en försäljningsökning på 90 procent i Sverige. Bakom framgången ligger storsatsningar på logistiklösningen. ”Vi har förberett oss intensivt för det här” säger inköpschef Mattias Jacobsson.
I november utsågs e-handlaren Jollyrooms nya lager på Hisingen till Årets Logistiketablering 2020. Från den nya logistikparken, där all Jollyrooms verksamhet nu samlats i tre intilliggande lager på totalt 75 000 kvm, skickas just nu omkring 20 000 julklappar ut varje dag.
Jollyroom säljer barn och babyprodukter och slog, likt många andra ehandlare, i november nytt försäljningsrekord på totalt drygt 300 miljoner kronor. Det innebär en samlad tillväxt på 50 procent på de nordiska marknaderna. Allra mest växte den svenska marknaden, som också är e-handlarens största, med en tillväxt på 90 procent i november.
– Vi har arbetet intensivt med förberedelserna inför årets julhandel under hela året, och det är nu otroligt kul att se det fina resultatet av en solid laginsats från alla delar i organisationen, kommenterar Jollyrooms inköps- och försäljningschef Mattias Jacobsson.
Årets julklappar är lokomotivet till försäljningen
Jollyroom säljer allt från barnvagnar till kläder, men i november är det leksaker och andra typiska julklappar som driver försäljningen.
– Alla affärsområden levererar mycket god tillväxt, men leksaker har gått otroligt starkt och mycket tyder på att det kommer att fortsätta fram till våra leveransdeadlines strax innan jul.
En trend är att klassiska leksaker som dockor, bilbanor, byggsatser, familjespel och pyssel säljer bättre än vanligt. En förklaring till det kan vara att många spenderar mer tid än vanligt i hemmet och att föräldrar därför handlar julklappar som uppmuntrar till aktivitet och socialt umgänge med vänner och familj inomhus, istället för att barnen hamnar bakom skärmarna.
Jollyrooms 75 000 kvm lageryta gör bolaget till Sveriges ytmässigt största e-handlare. Konsolideringen av lagren till ett ställe har flera fördelar, menar Cecilia Olsson, logistikchef.
– Bland annat minimerar det antalet interna transporter, ökar effektiviteten och optimerar leveranstiderna. För oss har flytten varit helt avgörande för att ha chans att möta våra kunders förväntningar trots de här skyhöga volymerna under julhandeln.
Läs mer om Jollyrooms logistiklösning här: