Apotekshandeln drev e-handeln i januari

Enligt Postnords E-barometern för januari månad mattades e-handeln som vanligt av efter en intensiv handelsperiod i slutet av 2024. E-handeln drivs fortsatt av apotekshandeln, där försäljningen ökar bland både män och kvinnor.

I tisdags presenterade Postnord E-barometern för helåret 2024 som visade på ett tydligt trendbrott: Svensk e-handel växte med fem procent i fjol, efter två års nedgång. Apotekshandeln har ökat under en längre tid nu och ökade med hela 20 procent under 2024. Det är också apoteksvaror som drev försäljningen i januari, enligt månadens E-barometern.

Handeln brukar mattas av i januari och så även i år. Efter ett intensivt avslut på 2024 med stigande andel e-handel och snittköp sjunker försäljningen i januari med 6,6 procentenheter och snittbeloppet med nära 23 procent jämfört med december. Minskningen kommer framför allt från ålderskategorin 30-49 år.

De produktkategorier som säljer mest i januari. Källa E-barometern.

Samtidigt som apoteksvaror tar sig in på topplistan fortsätter kategorin Kläder & skor att tappa. Sport & fritid sjunker efter julens inköp och lämnar topplistan helt. Att handla apoteksvaror är mest populärt i åldersgruppen 50-64 år, där fler än en tredjedel av männen och lite mer än hälften av kvinnorna har e-handlat apoteksvaror i januari.

Under januari har 74,1 procent av svenskar i åldrarna 18-79 år e-handlat, en ökning med 0,6 procent jämfört med samma månad 2024. Ökningen kommer från den yngre målgruppen 18-29 år samt kvinnor mellan 50-64.

Konsumenterna uppger att de i januari spenderade i genomsnitt 2 108 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en ökning med 8 procent jämfört med samma period i fjol. Trots den starka ökningen är det hela 22,5 procent lägre än under december.

Precis som under december var det män i åldern 30-49 år som spenderade högst belopp under månaden, de e-handlade för 2 667 kr. Utöver det handlade de för 1 323 kr från utländska e-handlare, vilket är en kraftig ökning mot tidigare månad.