Orderingången på lagerautomation sjönk med 3 procent under 2024, enligt Interact Analysis, som även sänker tillväxtprognosen för den globala AMR-marknaden med 18 procent framåt. För även om tillväxten är fortsatt hög på lång sikt så sker robotiseringen av lagren i lugnare takt framöver.
– Vi förväntar oss inte längre en längre en snabb ökning före 2027, konstaterar Ash Sharma, analyschef för lagerautomation på Interact Analysis.
Ur Dagens Logistik nummer 1 2025 – nytt nummer ute nu!

Mobil automation som AMRer spås få en ljus framtid inom lagerautomation, då behovet av billigare och mer flexibla lösningar ökar, och dessutom har mjukvaran tagit stora steg framåt de senaste åren. I takt med att tekniken blir mer lättillgänglig tekniskt och prismässigt väntas robotar “ta över” mycket av det arbete som idag utförs manuellt på lager. De senaste åren har det sett mycket ljust ut för robotrevolutionen på lagergolvet: 2023 växte omsättningen på den globala AMR-marknaden med 27 procent till omkring 4,5 miljarder US-dollar, enligt analysföretaget Interact Analysis statistik. 2024 omsatte den globala AMR-marknaden omkring 5,5 miljarder US-dollar, vilket var mindre än väntat. Även prognosen fram till 2027 har sänkts med 18 procent mot tidigare prognoser. Orsaken är dels ett hårdare investeringsklimat för företag, att hårdvarupriset inte sjunkit som förväntat och inte minst den ekonomiska inbromsningen i Kina.
När det gäller lagerautomation i stort så minskade den globala orderingången med 3 procent under 2024, enligt Interact Analysis. Trots den prognostiserade nedgången förväntas tillväxten ta fart från 2025 och de pre-pandemiska tillväxtnivåerna förväntas återvända från 2026, med en sammanlagd årlig tillväxttakt på 8 procent mellan 2024 och 2030.
Växer på längre sikt
Interact Analysis senaste AMR-rapport, som kartlägger användningen av AMRer inom materialhantering i tillverkning och logistik, beskriver hur länder kämpar på i pandemins efterdyningar, och hur detaljhandeln fortfarande anpassar sig till läget post-Covid. Kinas ekonomi är svagare än väntat och bilindustrin i länder som ex. Tyskland har drabbats hårt. Befolkningen i 60 länder gick dessutom till val under 2024, och geopolitiska konflikter som den i Ukraina och Mellanöstern slukar resurser och skapar osäkerhet.
– Prisnedgången på AMRer har skett långsammare än vi trott vilket också bromsar investeringsviljan, konstaterar Ash Sharma, analyschef för robotisering och lagerautomation på Interact Analysis.

Även om det sociopolitiska klimatet hämmar tillväxten på kort sikt, lägger de snabba framstegen inom mobil robotik och flexibiliteten de erbjuder grunden för transformativ tillväxt på längre sikt: fram till 2030 väntas marknaden växa med drygt 20–30 procent årligen.

– Fram till 2030 kommer brist på arbetskraft och förändrad dynamik i försörjningskedjan att göra mobila robotar oumbärliga inom logistik. Trots vår mer försiktiga prognos är tillväxtutsikterna fram till 2030 fortfarande tvåsiffriga.
Priset på AMRer, mätt i Average Revenue Per Unit (ARPU), har tidigare förväntats sjunka snabbt, men hittills har priserna förblivit relativt stabila: ARPU sjönk med bara 3,1 procent 2023, liknande siffror som 2022. Generellt blir investeringarna i mobila robotar allt större, samtidigt som upphandlingsprocessen blir mer komplicerad och tar längre tid.
– Vi förutspår att marknaden kommer att fortsätta växa i en linjär snarare än exponentiell takt, medan prisnedgångarna kommer att bli långsammare. Detta förhindrar en “lavin” i efterfrågan.
Kina dominerar
Trots många förvärv i branschen konsolideras inte marknaden för mobila robotar nämnvärt, eftersom de flesta förvärven hittills är av icke-mobila robotföretag. Till exempel förvärvade Rockwell Automation Clearpath Robotics (OTTO Motors). Nya leverantörer fortsätter också att dyka upp, samtidigt som fler industriföretag lanserar AMR-lösningar.

Kinesiska leverantörer som Geek+, HikRobot och Quicktro dominerar den globala mobila robotmarknaden: År 2023 stod kinesiska tillverkare står för nästan hälften av omsättningen och två tredjedelar av de globala volymerna. Kina var även den största marknaden för mobila robotar 2023, och bidrog också med över 70 procent av ökningen av enhetsleveranser. Dessa volymer stod dock endast för 32 procent av den totala intäktsökningen. Försvagad inhemsk efterfrågan gör att kinesiska bolag försöker växa internationellt, något som ofta sker med prisdumpning. Precis som inom andra teknikområden möts detta av missnöje och hotande tullar i både Europa och USA, vilket gör kinesiska AMR-tillverkare sårbara framåt.
2030 spår Interact Analysis att 13 procent av världens lager kommer att vara utrustade med minst en AMR. Totalt väntas drygt 4,2 miljoner mobila robotar vara i drift i slutet av 2030, utan att räkna in Amazons flotta.
Av Hilda Hultén