Arlandas kapacitet utnyttjas inte i tillräcklig utsträckning, anser Transportföretagen, som menar att den otillräckliga flygförbindelserna leder till stora samhällsekonomiska förluster. ”Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling”, kommenterar Transportföretagens Fredrik Kämpfe.
Det systematiska underutnyttjandet av Stockholm-Arlanda flygplats har orsakat enorma samhällsekonomiska förluster för Sverige, visar en ny rapport från WSP framtagen på uppdrag av Transportföretagen. Rapportens bedömning är att under de senaste 20 åren har flygplatsens svaga utveckling lett till ett produktionsbortfall på 192 – 303 miljarder kronor. Om denna trend fortsätter till 2050 kan den totala förlusten bli 1 700 miljarder kronor.
– Detta är en väckarklocka för Sverige. Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling är en bromskloss för hela ekonomin, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Rapporten har analyserat flygplatsens betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling och jämfört Arlandas utveckling med övriga nordiska storflygplatser. Resultatet visar att den svenska flygplatsen presterar betydligt sämre än sina nordiska motsvarigheter när det gäller att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik. Av Europas 50 största flygplatser rankas den i bottenskiktet.
– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.
Bromsar den gröna omställningen i norr
Rapporten lyfter också fram Arlanda som en kritisk resurs för regioner utanför Stockholm. I norra Sverige, där en stor del av den gröna omställningen sker, ska bristen på tillräckliga flygförbindelser ha lett till förlorade intäkter på över två miljarder kronor bara under det gångna året. För Stockholm är siffran elva miljarder.
– Ett starkare Arlanda kan gå hand i hand med Sveriges hållbarhetsmål, inte bara för att det är en förutsättning för den gröna omställningsmotorn i norra Sverige. Med en uppdaterad färdplan för fossilfritt flyg står Sverige inför möjligheten att kombinera förbättrad tillgänglighet med kraftigt minskade utsläpp. För att främja svensk tillväxt och konkurrenskraft måste målet vara ett mer attraktivt Arlanda och en stärkt svensk flygtillgänglighet, kommenterar Fredrik Kämpfe.