Avensia förstärker inom e-handelslogistik och last mile

I en satsning på last mile och e-handelslogistik rekryterar expertbolaget Avensia Jenny Vesterlund som affärschef för omnikanalslogistik. Bolaget ser ett ökat fokus bland sina kunder på effektiva flöden och hållbara leveranser.

Bolaget levererar e-handelslösningar, strategisk rådgivning och affärsutveckling till sina kunder genom sina rådgivare som är experter inom olika områden. Med rekryteringen av Jenny Vesterlund som affärschef för omnikanalslogistik satsar de på att erbjuda rådgivning även inom e-handelslogistik. På sikt ska hon bygga ett starkt erbjudande och ett expertteam för att utveckla kundernas logistik.

Satsningen på att bredda verksamheten till e-handel och omnikanalslogistik kommer sig delvis av ett skifte i fokus från företagets kunder. Där det tidigare lagts energi på kundrekrytering och transaktioner finns nu en stark drivkraft att effektivisera flöden och arbeta med kundupplevelsen. E-handlarna visar också ett ökat hållbarhetsfokus, framför allt när det gäller resurskrävande transporter och returer.

– Hållbarhetsfrågor har blivit otrolig viktiga för våra kunder och deras slutkund. Att ha över 20% av sin försäljningsvolym på väg tillbaka från slutkunden i form av returer är ohållbart av många orsaker. Vi ser därför Omnichannel Logistics som ett extremt viktigt satsningsområde för Avensia och i vårt arbete med att förbättra våra kunders affär, kommenterar Kristian Hagset, tillväxtchef på Avensia. 

Jenny Vesterlund kommer senast från omnikanalaktören Kicks där hon var ansvarig för försörjningskedjor inom e-handel. Hennes första fokus på det nya jobbet blir att hjälpa kunder med utmaningar kopplade till logistik, både i leveranskedjan från produktion ut till lager och butiker samt e-handelsleveranser och returer.

– Jag ser fram emot att hjälpa våra kunder att effektivisera sina logistikflöden för att göra kundupplevelsen ännu bättre. Det känns fantastiskt bra att supply chain prioriteras. Jag brinner för att ge konsumenten en bra helhetsupplevelse och det är också en viktig faktor för företagens lönsamhet och tillväxt, kommenterar Jenny Vesterlund.