Livsmedelsjätten Axfood växte på bra under 2022, visar en färsk kvartalsrapport. Men den vikande e-handeln gör att bolaget nu lägger planerna på ett nytt automatiserat e-handelslager i Backa på is. “Det passar oss ganska bra att pausa projektet just nu” säger Dagabs kommunikationschef Marie Svaton till DL.
Axfood växte mer än dubbelt så mycket som marknaden, både i kvartalet och för helåret, och med det stärktes positionen, visar bolagets senaste kvartalsrapport och årsbokslut. Fjärde kvartalet 2022 ökade bolagets omsättning till 18,2 miljarder SEK (mot 15,7 under Q4 2021) en ökning med 15,9 procent, mot 7,6 procent för livsmedelshandeln i stort. Lågpriskedjan Willys omsättning ökade mest, med hela 23 procent under fjärde kvartalet – tre gånger mer än marknaden.
Pausar e-handelslagret i Backa
För e-handeln med mat gick det dock sämre; onlineförsäljningen av mat minskade med 7,4 procent i Sverige, och segmentet med butiksutlämning av e-handlad mat minskade med hela 11,5 procent under Q4 2022. Den totala andelen e-handel med mat landade på 4,3 procent för kvartalet, enligt Swedish Food Retail Index. Under första halvåret minskade e-handeln i koncernen, och även om volymerna ökade npgot under andra halvåret, så är takten lägre än under pandemin.
Den lägre tillväxten inom e-handeln, i kombination med Axfoods avyttring av Mat.se under förra året, gör att bolaget nu fattat beslut om att senarelägga etableringen av ett nytt, automatiserat e-handelslager i Backa i Göteborg.
Planerna på att investera i ett nytt e-handelslager i Backa presenterades sommaren 2021: Planen då var att bygga ett 12 000 kvm stort lager i två plan, fullt automatiserat med Witrons teknik, som skulle femdubbla kapaciteten i bolagets e-handel lokalt, en investering på 48 miljoner euro, eller omkring en halv miljard kronor för koncernen.
– Det här beslutet är egentligen ganska odramatiskt: Eftersom vi avyttrade mat.se under våren 2022, och den hanteringen därmed flyttade till Mathems lager, och eftersom e-handeln minskat så såg vi att vi inte hade samma kapacitetsutmaningar framåt. Projektet pausas tills vidare, berättar Maria Svaton, kommunikations- och kvalitetschef på Axfoods logistikbolag Dagab.
I väntan på det nya e-handelslagret fortsätter bolaget att utveckla verksamheten i befintliga lokaler.
Höglagret på banan
Utbyggnaden av butikslagret i Backa fortgår dock enligt plan. Där byggs höglagret ut med två nya automatiserade krangångar för att tillföra nya pallplatser, genom en komplettering av ett befintligt avtal med Daifuku. Detta ökar den totala kapaciteten med omkring 30 procent.
Bolagets nya omniautomatiserade lager i Bålsta, som vann utmärkelsen Årets Logistiketablering 2022 i november, började få sina första inleveranser under hösten, och i februari ska utleveranserna påbörjas, från start av torra varor.
– I år fokuserar vi fullt ut på Bålsta, det blir implementeringens år för oss, säger Marie Svaton.
När Bålsta-lagret är i full drift väntas det ge effektivitetsförbättringar på 300–400 miljoner kronor per år.
Av Hilda Hultén