Den 1 februari lanserades Stockholms första swap-stationer för GoCiklos elmopeder. När mopedens batteri behöver laddas åker kurirerna helt enkelt till en av de sex stationerna och byter till ett fulladdat batteri. Genom att abonnera på batteriet istället för att köpa hoppas man förenkla för företag som vill ställa om till eldrivet.
I september 2023 etablerade det nystartade företaget GoCiklo sina första fyra batteribytesstationer i Göteborg. Affärsidén grundar sig på ett nätverk av elmopeder och s k swap-stationer, där last mile-aktörer som använder företagets mopeder smidigt kan byta batteri när det är dags för laddning. På det viset undviker man det kostsamma stillaståendet medan batteriet laddas.
Nu har företaget etablerat sex nya stationer i Stockholm, som tillsammans har kapacitet för 500 mopeder dagligen. Under året kommer man etablera infrastruktur för swap-stationer i ytterligare europeiska städer. Målgruppen är främst företag inom snabba leveranser samt servicebolag. I Sverige är Foodora och Wolt först ut.
– Europeiska städer inför krav på nollutsläpp samtidigt som transportbolagen har svårt att få ihop den ekonomiska kalkylen på grund av högre inköpskostnader för elfordon och ca 15 procent förlust av transportarbetet pga stillastående vid laddning, kommenterar Mattias Tingvall, vd för GoCiklo.
Batterikostnad hämmar elektrifiering
Enligt företaget är det dubbelt så dyrt att köpa ett lätt elfordon jämfört med ett bensindrivet, vilket beror till stor del på batterierna. Till det kommer behovet av laddning som skrämmer bort många från att göra en övergång till eldrivet. Genom att abonnera på batteriet istället för att köpa det kan last mile-företagen minska inköpskostnaden.
– Vi är mycket glada för samarbetet med GoCiklo. Många av våra kurirpartners kör idag vanliga mopeder och det finns många fördelar med GoCiklos elmopeder. Det går riktigt snabbt att byta batteri, de håller en hög kvalitet och de bidrar till minskade utsläpp och en bättre arbetsmiljö för våra kurirpartners, kommenterar Richard Lindeen, operativ chef och vice vd för Wolt.