Minskad omsättning men förbättrat resultat för Postnord

Postnords nettomsättning sjönk med fem procent fjärde kvartalet 2023, samtidigt som rörelseresultatet steg. Paketvolymerna för postjätten, som står för drygt hälften av paketvolymerna, sjönk med 4 procent.

– Avslutningen på året, med Black Week och julhandel, är vår mest intensiva period. Vi är totalt sett nöjda med hur vi utfört vår peak, trots utmanande väderförhållanden som påverkat framkomligheten, kommenterar Annmarie Gardshol, koncernchef, Postnord.

Nettoomsättningen för Postnord det viktiga fjärde kvartalet 2023 uppgick till 10 441 miljoner kronor, en minskning med –5 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Paketvolymerna minskade totalt med –4 procent – att jämföra med e-handeln som minskade med 11 procent, enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Brevvolymerna minskade med –12 procent.

Förbättrat resultat

Däremot steg postkoncernens rörelseresultat (EBIT) till 124 miljoner kronor för kvartalet, mot 20 miljoner samma period föregående år.

– Arbetet under året har präglats av löpande och kraftfulla åtgärder för att möta lägre paket- och brevvolymer samt höga kostnader till följd av den höga inflationen. I kvartalet visar flera av våra segment, och koncernen i stort, upp ett förbättrat resultat. Det är första gången sedan pandemins slut i andra kvartalet 2021 som koncernens rörelseresultat ökar. Detta till trots upplever vi fortsatt en utmanande omvärldssituation. Därför fortsätter arbetet med att anpassa priser, kapacitet och att hålla ett högt tempo i våra förbättringsprogram. Vi arbetar också vidare med att öka flexibiliteten i vår affärsmodell, fortsätter Gardshol.

Utökat nätverket

Under året har Postnord expanderat sitt paketboxnätverk, och i slutet av kvartalet hade koncernen cirka 17 000 paketutlämningsställen (boxar och utlämningsställen) enligt bokslutskommunikén.

– För att fortsätta att förbättra våra produkter och tjänster är det viktigt att vi hela tiden utvecklar tekniska lösningar som hjälper oss att arbeta smartare och mer effektivt. I Sverige har vi utvecklat en digital kopia av produktionsdata kopplat till vår terminal i Örebro. Detta möjliggör att testa nya flöden eller låta AI identifiera förbättringsåtgärder. För detta projekt prisades vi på Parcel+PostExpo inom kategorin Sorting & Fulfillment Technology of the Year. I Danmark utvecklar vi en helt ny produktionsmodell för leverans av paket och som till mycket högre grad möter de krav på flexibilitet och produktivitet som ställs på ”sista milen”, fortsätter Annmarie Gardshol.

Postnord vill se andra krav för brevtjänsten

Postnord är utförare av den samhällsomfattande posttjänsten i Sverige – men klarade under 2022 inte fullt ut kvalitetskraven, vilket resulterade i ett föreläggande från Post- och Telestyrelsen. Ärendet avslutades i december 2023, efter åtgärder från Postnord. I kvartalet har Postnord fortsatt att genomföra kvalitetsstärkande åtgärder för att säkerställa hög brevkvalitet. Postnord påpkekar dock att detta kommer med en kostnad.

”För ett år sedan överlämnades postfinansieringsutredningens huvudbetänkande om den framtida samhällsomfattande posttjänstens omfattning och finansiering till regeringen. Där konstateras att samhällsuppdraget kommer med en nettokostnad för PostNord som tillhandahållare. Vi önskar att beslut kring regleringslättnader i form av reviderade kvalitetskrav tas så snart som möjligt. Det skulle göra att tidpunkten för när brevaffären inte längre kan bedrivas utan statsstöd skjuts fram.”

Av Klara Eriksson

.