Under torsdagen beviljade Mark- och miljödomstolen tillstånd till projekt Skandiaporten – en fördjupning av farleden in till Göteborgs hamn. Om domen inte överklagas kan projektet vara färdigt 2026.
Tillståndet som beviljades den 29 september gäller fördjupning och breddning av farled, kajförstärkning samt utläggning av muddermassor på avsedd plats till havs. Däremot avslås dispensansökan för placering av förorenade massor till havs, så dessa måste omhändertas på annat sätt.
– Vi är medvetna om att domen kan överklagas vilket är ett steg i processen som vi måste avvakta. Men om domen inte överklagas är vår preliminära bedömning att vi nu har möjligheten att påbörja arbetet med kajförstärkningarna, även om det ännu inte är klart hur de förorenade muddermassorna slutligt ska omhändertas, kommenterar Jan Andersson, projektledare för Skandiaporten på Göteborgs Hamn.
Projetkt Skandiaporten beviljades finansiering upp till 1,2 miljarder av Göteborgs kommun redan 2020 och 1,2 miljarder kronor från Trafikverket. Projektet kommer genomföras i flera etapper för att möjliggöra för dagens oceangående containerfartyg att lastas fullt och därigenom nyttja all tillgänglig lastkapacitet vid varje anlöp, vilket inte är möjligt idag.
Göteborgs Hamn genomför kajförstärkningen och fördjupning av hamnbassängen till 17,5 meter från dagens 13,5 meter. Sjöfartsverket sköter fördjupningen av farleden och flytt av muddermassorna.
Om tidsplanen håller kan Skandiahamnen välkomna fullastade oceangående fartyg tidigast 2026.