Biodrivmedel minskade kraftigt i januari

Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6 procent för helåret 2023 till 14,2 procent för januari månad 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 procent vid årsskiftet. Nu vill branschorganisationen Drivkraft Sverige se ett nytt omställningssystem som ersätter reduktionsplikten.

– Biodrivmedelsandelen har mer än halverats sedan årsskiftet. Även om vi ser en ökning av HVO 100 så uppväger inte det raset som vi sett på HVO drop in, kommenterar Anders Noren, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige.

I och med att reduktionsplikten kommer att ligga på 6% under perioden 2024-2026 innebär det att koldioxidutsläppen, från vägtransportsektorn, ökar och att Sveriges miljömål och åtaganden inom EU till 2030 blir svåra att nå. Regeringen har aviserat att en utredning ska tillsättas som ska föreslå nya effektiva styrmedel.

– Vi föreslår att reduktionsplikten ersätts av ett omställningssystem som är teknikneutralt, inkluderar alla förnybara energibärare som flytande biodrivmedel, biogas, el, och elektrobränslen och är i linje med redan gällande regelverk inom EU, kommenterar Anders Norén.

– Systemet vi föreslår kommer att kunna leverera kostnadseffektivt över tid. Det är viktigt att såväl fortsatt elektrifiering som ökad andel biodrivmedel premieras för att omställningen från fossilt till fossilfritt ska ske så effektivt som möjligt. Ett omställningssystem bör även inkludera nya drivmedel som i dag är i sin linda, såsom vätgas och elektrobränslen. Vi behöver flera alternativ för olika trafikslag och applikationer vid olika tidpunkter, avslutar Anders Norén.