Blåkläder expanderar robotlagret i Svenljunga

Blåkläder, en av Europas största producenter av arbetskläder, har tagit det första spadtaget på den totalt 7 400 kvadratmeter stora utbyggnation av företagets centrallager och huvudkontor i Svenljunga, en investering på runt 100 miljoner kronor. Bolaget fördubblar samtidigt sitt robotlager.

Blåkläder har länge haft en stabil tillväxt, historiskt har företaget dubblat sin omsättning vart femte år. 2018 byggde bolaget senast ut sitt centrallager och huvudkontor på totalt 40 000 kvm i Svenljunga, och i torsdags togs första spadtaget på den utbyggnation av anläggningen som förväntas leda in företaget in i en ny fas.
– Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18–20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som till exempel inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl. Vi har trots omvärldsförändringar lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch, och det har bidragit till nya affärer, kommenterar Blåkläders vd Anders Carlsson.

Bolaget bygger ut fastigheten med 3 700 kvm i två plan, alltså totalt 7 400 kvadratmeter. 2016 satsade Blåkläder först på en Autostore-lösning i sitt Svenljunga-lager tillsammans med Element Logic. Nysatsningen innebär att bland annat att man bygger ut robotlösningen från dagens 45 000 backar till totalt 90 000, och addera 12 robotar och fler inleveransportar till lösningen. Man byter också operativsystem till Autostore Router från dagens Planner. Utbyggnationen innebär också en modernisering av lasthus och portar, och en utökning av lagerkontor, mötesrum och omklädningsrum.
– Vi får möjlighet att ytterligare vässa våra interna processer för en optimal lagerstyrning och såklart skapar vi förutsättningar för expansion. Det blir nya uppdaterade kontor och mötesutrymmen för vår lagerpersonal, men även det som rör allt kring lager och logistik kommer att hålla en hög nivå rent tekniskt, kommenterar Anders Carlsson.

Rotade i svenska myllan

Blåkläder är en internationell spelare inom arbetskläder, med totalt 15 egna dotterbolag i Europa och USA och koncernen omsatte drygt 1,5 miljarder SEK 2019. Produktionen finns idag i Vietnam, Sri Lanka och Myanmar, men investeringen visar att rötterna finns kvar i Svenljunga, menar Anders Carlsson.
– Det ligger väldigt mycket i vårt DNA att vi är rotade i den svenska myllan ute på landsbygden. Det är något vi har med oss i vårt sätt att vara, att hålla det enkelt med en stor portion bondförnuft och det är viktigt att vi fortsätter värna om det då vår kultur handlar mycket om detta. Vi har många internationella besökare, både från vår egen internationella organisation men också från kunder och leverantörer och vi är stolta att visa upp att större bolag även finns ute i landet och inte bara i stora städer, säger Anders Carlsson.