Bring och Early Bird i nytt samarbete – förbättrar leveranserbjudandet

Posten Norge-ägda Bring – som i förra veckan gick ut med investeringen i TPL-företaget Dreamlogistics, fortsätter att utmana Postnord, och nu med ett nytt samarbete med Early Bird. Tillsammans ska de förbättra leveranserbjudandet med morgontidig leverans till sju dagar i veckan, och om paketet inte kan lämnas vid dörren hamnar det hos ett av Brings ombud.

– Det är ett helt nytt samarbete för oss och ett mycket viktigt steg. Den stora fördelen är att vi nu täcker 100 procent av Sverige och får en fallback om vi inte kan leverera paketet, det har tidigare varit lite av en akilleshäl för oss, säger Pelle Lönn, vd på Early Bird till Dagens Logistik.

För Bring innebär samarbetet att man nu kommer ha en mer komplett tjänsteportfölj – med paket som lämnas i konsumenternas postlådor eller utanför dörren.

– Med det här samarbetet utökar vi vårt tjänsteutbud och säkerställer att vi kan tillgodose kundernas olika behov – oavsett om du vill få leveransen levererad extra snabbt, till ett ombud som öppnar tidigt på morgonen, eller i postlådan medan du sover, kommenterar Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland, i ett pressmeddelande.

Breddat erbjudande för båda

Den gemensamma tjänsten kommer lanseras “inom kort” och morgontidig leverans kommer kunna erbjudas till alla landets hushåll, sju dagar i veckan.

–Samarbetet innebär att vi tillsammans kommer kunna erbjuda leveranser till alla Sveriges invånare. Idag når vi med Postlådepaketet ungefär 95 procent av Sveriges hushåll, men tillsammans med Bring och det starka ombudsnätverk de byggt upp, kommer vi nå 100 procent av hushållen och uppnå en bättre kundresa för mottagarna. Det här är goda nyheter för våra befintliga och kommande kunder. Utöver det ser vi stora möjligheter att utveckla starka lokala tjänster med vårt Postlådepaket och ombudsnätverket, säger Pelle Lönn, vd på Early Bird.

Båda aktörerna framhåller hållbarhetsfrågan som ett viktigt skäl till att stora logistikaktörer behöver samarbeta mer och dela på varandras paketinfrastuktur.

– Genom det här samarbetet har vi två logistiknät att välja mellan, vi kan konkurrera på marknaden men samarbeta kring infrastruktur, jag tror att coopetition är jättebra, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Pelle Lönn.

–Våra kunder ställer allt högre hållbarhetskrav, och vi tittar ständigt på hur vi kan bli ännu bättre på hållbara leveranser. Genom det här samarbetet med Early Bird kan vi hjälpa till att minska antalet onödiga returer. Och eftersom leveranserna sker med befintlig tidningsdistribution är det inga ytterligare bilar som ska ut på vägarna, kommenterar Mona Zuko.

Bra att ha backup

Pelle Lönn beskriver hur det tidigare varit en “akillehäl” för Early Bird att man inte haft något alternativ i det fall paketet inte kunnat lämnas ut, exempelvis namnet på personen som paketet ska lämnas till saknas i trappuppgången.

– Nu får vi en fallback då paketet i stället kan lämnas hos ett av Brings ombud.

Bring har även ett avtal om att nyttja Iboxens paketinfrastuktur och Early Bird har även de skrivit ett ramavtal med iboxen.

För att ett paket ska kunna levereras som ett Postlådepaket behöver det väga mellan 100 gram till 5 kilo. De paket som inte kan levereras i postlådan lämnas in hos närmaste Bring-ombud. Samarbetet gör leveransen smidigare för mottagare, och leveranskedjan blir mer hållbar eftersom antalet onödiga returer till e-handlare minskar.

Av Klara Eriksson