Budbee tillsätter nordisk chef

Rollen som nordisk chef är en nyinrättad roll till följd av logtechbolagets expansion både i Sverige och utomlands. Till tjänsten rekryteras Pontus Håstlund från den internationella konsultfirman McKinsey & Company.

Hem- och boxleverantören Budbee har under de senaste åren vuxit med en genomsnittlig tillväxttakt om 200 procent per år, något som verkar fortsätta under 2021. Därför rekryteras nu Pontus Håstlund till chef för hela den nordiska verksamheten.

– Vi växer snabbt i hela Norden och behöver ha en person som både besitter goda ledaregenskaper, och även har djup förståelse för tekniska och logistiska möjligheter samt förstår handlarnas och konsumenternas behov. Det har vi hittat i Pontus Håstlund, kommenterar Fredrik Hamilton, vd för Budbee.

Pontus Håstlund är utbildad civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och kommer senast från rollen som engagement manager på McKinsey & Company. Som ung körde han budbil och frustrerades över bristen på digitalt stöd. Vid KTH intresserade han sig därför för optimering, logistik och hållbarhet. Senare, hos McKinsey & Company, fokuserade han på konsumentnära sektorer samt framtida behov och tekniska lösningar inom transportindustrin, med fördjupning inom e-handel och last mile-leveranser.

– När möjligheten att ansluta Budbee dök upp var det för attraktivt att säga nej till. Budbee har varit en förebild i industrin och så sent som förra sommaren spenderade jag en semesterdag med att följa ett Budbee-bud, för att med fascination konstatera att produktiviteten låg 3-6 gånger högre än vad många andra spelare i Europa klarar av, säger Pontus Håstlund i ett pressmeddelande.