Varför tillåts snabbleveransbuden köra runt på mopeder med smutsiga tvåtaktsmotorer på cykelbanor och trottoarer i Stockholms innerstad, när samma motorer ska fasas ut på den folktomma sjön? Den frågan lyfte Karl-Oskar Tjernström, vd för Fossil Free Marine på Linkedin i helgen. Och nu rasar debatten kring budbolagens leveranser.
“För er som inte vet, avger tvåtaktsmotorer cirka 1/3 av bränslet oförbränt och spyr ut enorma mängder polyaromatiska kolväten, vilka visat sig öka risken för lungcancer avsevärt.” skriver Tjernström, som ber både politiker, investerare och bolagen som buden kör för att svara.
– Det är nog för att jag själv arbetar med omställningen till hållbara bränslen, fast inom båtlivet, som jag reagerar så starkt. Alla vet ju inte vad de här är för typ av motorer och vad de släpper ut. De borde absolut förbjudas inom stadsmiljö, säger Karl-Oskar Tjernström till Dagens Logistik.
Kan inte vara rimligt
Karl-Oskar Tjernström är grundare och vd på svenska “impact scale up”-bolaget Fossil Free Marine, grundat 2019, som utvecklar infrastrukturlösningar för omställning till hållbara bränslen till sjöss.
I sitt Linkedin-inlägg från i lördags, som i skrivande stund fått 1360 reaktioner, 29 delningar och 325 kommentarer, uppmärksammar han det faktum att en stor del av leveranserna med Quick Commerce-aktörerna Foodora, Wolt Uber och Bolt sker med hjälp av mopeder – men inte vilka mopeder som helst, utan med tvåtaktsmotorer. Tjernström ifrågasätter även hur dessa fordon kan tillåtas köra på trottoarer och cykelbanor, mitt bland folk som utsätts för utsläppen på nära håll, och varför de tillåts parkera i långa rader där folk går.
“Det kan inte vara rimligt att införa strikta regler för, i jämförelse, moderna och rena bilar, och samtidigt tillåta tvåtaktsmopeder på våra gator.” skriver han.
Budbolagen svarar
Inlägget har fått stor spridning och mycket medhåll på Linkedin, och flera av budbolagen svarar i tråden, bland annat Hans Skruvfors, vd på Foodora, som pekar på deras ansträngningar inom hållbarhetsområdet – med anställda och en ökande andel cyklar och el-mopeder.
“Vi gör omställningen så snabbt vi bara kan utifrån de små marginaler som finns i vår bransch. Därför driver vi också agendan att göra den här omställningen lättare för oss via subventioner på just el eller vanlig pedal-kraft som måste kunna vara billigare än mopeder. Jag har bara under våren pratat med tre riksdagspartier om just detta.” skriver Hans Skruvfors bland annat, men avslöjar också att han missat vad kritiken handlar om: framförallt lokala luftföroreningar, då han även påpekar att de klimatkompenserar sina utsläpp.
I inlägget vänder sig Karl-Oskar Tjernström till Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd i Stockholm stad och finansborgarrådet Anna König Jerlymyr (M) med en uppmaning om att agera.
– Jag tycker de borde kalla upp de här bolagen och förklara att det här måste upphöra, säger han.
Inget lagstöd för att reglera
Ingen av politikerna har svarat på Linkedin-inlägget, men Dagens Logistik når Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm som efter nästa val lämnar kommunen för rikspolitiken. Han förklarar att den här frågan på intet sätt är ny för de kommunala politikerna.
– Vi har tittat på det här ett antal gånger för det är ett problem, framförallt när de kör på cykelbanorna och de ångor de släpper ut är inte alls trevliga, säger han.
– Men vi kan inte reglera det idag: det finns inget stöd i lagstiftningen för att förbjuda bara en viss typ av mopeder, då får vi i så fall förbjuda alla från att köra på cykelbanorna, vilket är synd på de el-mopeder som fungerar utmärkt där, säger Daniel Helldén.
Idag finns det nämligen lagstiftning som gör det möjligt för kommuner att ställa krav på lastbilars och bilars utsläpp, men inte motsvarande för mopeder. Skulle staden införa ett förbud mot mopeder i cykelbanor riskerar dessutom ett sådant förbud att bli tandlöst, menar Daniel Helldén, då det är en polissak att bevaka att reglerna efterföljs, och polisen har annat att prioritera.
– Av den här anledningen skulle jag gärna se att Sverige kunde tillåta kommunala trafikpoliser, såsom det finns i många andra länder.
Stor makt hos ägarna
Karl-Oskar Tjernström vänder sig även till de venture capital-bolag, som finansierar snabbleveransbolagen, och ber dem använda sin makt som ägare för att påverka budbolagen.
– De här är den typen av bolag som tappat mest på börsen i år för de tjänar inga pengar utan satsar på tillväxt. Det finns en väldigt tydlig trend att titta på ESG-investeringar, och bolagen är därför duktiga på att måla upp sig som hållbara på olika sätt. Blir investerarna varse att det ser ut på det här sättet så kommer de att sätta press på bolagen. Jag tror på piska från politikens håll och morot från kapitalets, säger Karl-Oskar Tjernström.
Av Klara Eriksson