Care of Carl AI-spetsar inköpsprocessen

Mode-ehandlaren Care of Carl och AI-bolaget Binary Brains inleder ett samarbete för att ”revolutionera” inköpsprocessen inom klädindustrin. Målsättningen är att skapa ett varulager som motsvarar efterfrågan mer korrekt. ”Vi är väldigt uppspelta inför detta samarbete”, säger Jacob Kihlbaum, vd och grundare Binary Brains.

Mode-ehandlaren Care of Carl grundades 2010 i Borås och säljer kvalitetskläder för män online. Verksamheten har vuxit organiskt från starten, med idag över 100 anställda och en omsättning på 400MSEK. Företaget är sedan hösten 2021 även aktivt i Europa med lokala butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.

Förra året genomförde e-handlaren ett pilotprojekt tillsammans Örebrobaserade startup-bolaget Binary Brains, som hjälper företag att använda AI i sina efterfrågeprognoser. Pilotprojektet övergår nu i ett långsiktigt samarbete.

Lösningen innebär att Binary Brains skapar försäljningsprognoser som förutser efterfrågan på helt nya plagg utan tidigare försäljningshistorik. Detta för varje artikel ner på storleksnivå, vilket var en avgörande faktor för Care of Carl. 

Jacob Kihlbaum, Binary Brains: Foto Lena Larsson.

– Binary Brains har tillsammans med oss tagit fram en spännande lösning för lageroptimering av inköp i form av prognoser för framtida utfall, likväl som att utvärdera gångna säsonger. Ett verktyg med potential att stärka affären, där vi med ökad säkerhet kan erbjuda än fler ”Classics of tomorrow” – det vill säga varor som är lika aktuella idag som imorgon – med minskad lager- och marginalrisk, berättar Mathias Ekström vd på Care of Carl, i ett pressmeddelande.

Prognos för varje artikel

Långsiktigt innebär samarbetet även att bolagen tillsammans tar ett samlat grepp om Care of Carls varulager, som optimeras mer träffsäkert baserat på kommande efterfrågan inom respektive plagg. Något som höjer kvaliteten i såväl inköpsprocessen som lagerhållningen där insikterna skapar en effekt i hela kedjan.

– Vi är väldigt uppspelta inför detta samarbete, som både skapar mer hållbara inköpsprocesser inom klädindustrin samt banar väg för ett helt nytt sätt att förutse efterfrågan – på plagg och produkter som inte har någon försäljningshistorik. Det känns bra att utveckla vår produkt i en intressant industri där vi faktiskt kan göra skillnad både inom branschen och dess omvärld. Att utforma vår lösning med ett företag som Care of Carl, som är ett otroligt framåtlutat bolag med fokus på kvalitet i såväl sitt sortiment som i utförande, har varit både utvecklande och roligt, kommenterar Jacob Kihlbaum, vd och grundare Binary Brains.