Carlsberg fortsätter att elektrifiera tillsammans med Einride. Sedan förra året rullar en ellastbil mellan bryggeriet i Falkenberg och bryggeriets externlager vid E6:an, knappt 10 km från bryggeriet, men nu ska samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg, vattenfabriken i Ramlösa, och omlastningsterminalerna i Göteborg, Malmö och Helsingborg, elektrifieras.
Carlsberg Sverige arbetar kontinuerligt med att minska koldioxidavtrycket i alla delar av verksamheten. Nu tas nästa steg med elektrifierade transporter mellan bryggeriet i Falkenberg och omlastningsterminalerna i Göteborg, Malmö och Helsingborg. Dessutom elektrifieras transporterna från förpackningsföretaget Ball i Malmö med aluminiumburkar till Falkenberg och Ramlösa, transporter från Ramlösa till Falkenberg och även viss direktdistribution från Falkenberg till grossistkunder i Halmstad.
– Vi inledde vårt samarbete med Einride hösten 2022 då vi elektrifierade de tunga lagertransporterna i Halland. Våren 2023 utökade vi samarbetet då vi adderade ytterligare en ellastbil som dagligen kör mellan Falkenberg och Ramlösa. Nu investerar vi stort i en hållbar transportlösning för södra och västra Sverige, som kommer att bidra till att vi minskar vårt klimatavtryck avsevärt, kommenterar Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Totalt kommer åtta ekipage, bestående av ellastbilar med släp (51 pallplatser per ekipage), att köra flödena. Laddinfrastruktur kommer att installeras av Einride på strategiska platser, såsom vid bryggeriet i Falkenberg och vattenfabriken i Ramlösa. Laddinfrastrukturen kommer möjliggöra att lastbilarna kan laddas medan de lastas och lossas. De nya ellastbilarna kommer rulla på vägarna med start hösten 2024.
Det utökade partnerskapet väntas elektrifiera cirka 765 000 transportmil på fem år, vilket motsvarar en besparing på nästan 12 300 ton koldioxid, jämfört med diesellastbilar.
Sedan övergången till elektriska transporter med Einride har Carlsberg Sverige lyckats minska transportutsläppen med upp till 95 procent jämfört med diesel på de rutter som konverterats.