Cervera säljs till norska Kibord – blir nordens största koncern för köksprodukter

Cervera, omnikanalsaktör i Sverige inom matlagning, servering och inredningsdetaljer, säljs av Accent Equity till den norska koncernen Kibord. Kibord äger även omnikanalsaktörerna Kitch’n och Tilbords som har största delen av sin verksamhet i Norge, samt grossistföretaget Home Brands.

Koncernen är under namnändring till Home Brands, och har för avsikt att bygga upp en stark nordisk koncern inom kvalitetsvaror för hemmet, främst inom köket och matsalen. Koncernens totala omsättning blir efter köpet av Cervera ca 2.6 Mrd NOK, och därmed blir man Nordens största nischaktör för kvalitetsprodukter inom köket.

– Vi välkomnar Home Brands som ny ägare och ser fram emot att bidra till att bygga upp en riktigt stark koncern inom köket och hemmet. De senaste åren har vi lagt ner hårt arbete på att förbättra vårt kunderbjudande i båda kanalerna, öka vår synlighet och relevans i digitala kanaler, samt förbättra vår service. Vi tar tydligt marknadsandelar i båda kanalerna, vilket är det bästa kvittot vi kan få på att kunderna verkligen gillar det vi gör, kommenterar Peter Rimbäck, vd för Cervera.

Cervera driver e-handel och ca 70 butiker i Sverige. Bolaget har de senaste 12 månaderna vuxit med 34 procent, varav e-handeln med 195 procent och de jämförbara butikerna med 7 procent trots betydande besökartapp p g a Corona-restriktioner. Cervera sköter logistiken från Aditro Logistics 25 000 kvm stora, numera Autostore-automatiserade, TPL-lager i Arlandastad.

Den totala försäljningen i maj ökade med 33 procent, där e-handeln fortsatte sin tillväxt med 90 procent mot samma månad 2020, vilket nästintill innebar en 6-dubblering mot maj 2019.

– Vi är mycket nöjda med förvärvet. Cervera kompletterar våra nuvarande portföljbolag med sin imponerande e-handelstillväxt och sin starka närvaro på den svenska marknaden. Vår vision med Home Brands är att vara nummer ett på köket inom de marknader vi agerar på, och Cervera hjälper oss att bli det även i Sverige, kommenterar Tore Thorstensen, styrelseordförande i Kibord.

– Vi är glada över att ha hittat en stark ny ägare av Cervera i Kibord, som dessutom kompletterar bolaget väl. Vi har tillsammans med ledningen lyckats få till en rejäl transformationsresa av bolaget där e-handeln de senaste 18 månaderna har vuxit från ca 100 Mkr till en årlig run rate på 500 Mkr, samtidigt som de fysiska butikerna är inne på sitt tredje år i rad med jämförbar tillväxt. Även lönsamheten har utvecklats positivt under de senaste åren, kommenterar Claes Bodell, ansvarig partner på Accent Equity.

Kitch’n har varit etablerat i Sverige sedan 5 år och har näthandel och 25 butiker. Räkenskapsåret 2020 omsatte Kitch’n 162 MSEK i Sverige.