Trots ett tumultartat 2023 lyckades Göteborgs Hamn slå nytt rekord i mängden hanterade containrar. Totalt hanterades 914 000 teu, vilket slår det tidigare rekordet med 16 000 teu. I övrigt har en svag importmarknad satt press på godsflödena.
Under 2023 slog Göteborgs Hamn rekord i mängden hanterade containrar. Totalt hanterades 914 000 containrar, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2022 och 16 000 fler containrar än det tidigare rekordet från 2012.
Ökningen beror att svensk basindustri, med skogsindustrin i centrum, fortsatt gå starkt under året i kombination med att hamnbolaget tagit marknadsandelar. Under året har man växt i relation till andra hamnar och gått från 53 procent till 57 procent marknadsandel av den svenska hamntrafiken. Under samma period har de europeiska storhamnarna tappat 5–10 procent av sina volymer.
– Det är glädjande att svensk exportindustri fortsatt står stark och att man på importsidan nu ser en ljusning. Hamnens växande marknadsandel, både nationellt och internationellt, tyder också på ett ytterligare stärkt förtroende från rederier och varuägare som vi är väldigt stolta och tacksamma för, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Ökningen kommer framför allt från exportprodukter. Importindustrin har fått det svårare när svenskarna håller hårdare i plånboken. Men årets sista kvartal visade på ett trendbrott, då minskade tappet från importen från 20 procent övriga kvartal till ca 10 procent.
Svag import sätter spår
Den minskade importen har satt spår i flera andra segment för hamnen. Den intraeuropeiska roro-trafiken minskade med 4 procent och antalet containrar som transporteras på järnväg backade med nio procent. Järnvägsgodset led också av underhållsarbeten på järnvägen och problem med Trafikverkets planeringsverktyg. Även här syntes dock en liten återhämtning i tredje kvartalet, vilket gjorde 2023 till det näst bästa året någonsin för container på järnväg.
Under året sjönk också hamnens energivolymer med 17 procent till 18,4 miljoner ton. Nedgången uppges bero på underhållsstopp på de två stora raffinaderierna i hamnen och ett ogynnsamt oljepris.
Bättre har det gått för hanteringen av bulkfartyg. 439 000 ton bulklast hanterades under året, vilket är en ökning med 17 procent. Här är det framför allt högvärdig bulklast som kartong och pappersmassa som bidrar. Man har också introducerat ett nytt flöde med omlastning av pappersmassa.
Hanteringen av bilar ökade med 13 procent till 267 000. Här ökade både import och export. Antalet färjeresenärer till och från hamnen ökade med 7 procent till närmare 1,4 miljoner passagerare.