Coop flyttar e-handeln till butikerna

Coop ändrar e-handelsstrategi och lägger ned sin “darkstore” i Kungens Kurva. E-handelsdistributionen ska istället ske från vissa butiker i regionen, där dedikerad yta för e-handelsplock skapas för ändamålet. 

– Detta gör att vi kommer närmare kunderna och kan korta våra tidsfönster för hemleverans till två timmar, berättar Erik Edvardsson på Coop CBS. 

Kf Stockholms geografi. Karta: Coop CBS

Coop är en av Sveriges största livsmedelsaktörer med 800 butiker i Sverige. Den medlemsägda verksamheten är uppdelad geografiskt i 28 konsumentföreningar, där Kf Stockholm är störst med närmare 200 butiker och 1,2 miljoner medlemmar i Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Butikerna och e-handeln i KfS drivs via bolaget CBS, Coop Butiker & Stormarknader. 

– E-handelsupplägget ser lite olika ut i de olika föreningarna, i CBS har vi fram till nu skött leveranserna via vår “dark store” i Kungens Kurva och med vanligt butiksplock i vissa butiker. Nu gör vi om upplägget, och skapar tre e-handelshubbar i tre av våra stora butiker istället, berättar Erik Edvardsson, chef för erbjudande och varuflöde på Coop CBS. 

Coop bygger just nu ett 109 000 kvm stort, högautomatiserat centrallager för sin butiksdistribution i Eskilstuna, en satsning som tilldelades utmärkelsen Årets Logistiketablering 2022 i november. Men därifrån kommer enbart butikerna servas. 

E-lager stängs i februari 

Erik Edvardsson. Foto Coop CBS

E-handelslagret i Kungens kurva öppnade 2017, och är ett manuellt plocklager där driften köpts in av CBS av Coop Logistik. Avveckling av lagret pågår och förväntas vara avslutad i februari 2023. 

– Det är inte klart vad som ska hända med lokalen, vi letar efter användningsområden, säger Erik Edvardsson. 

Coop har haft e-handelsplock i butik och click & collect länge, med blandade resultat.

– Till en viss nivå så går det bra att plocka e-handelsordrar i butiken, men när volymerna ökar så blir det väldigt mycket personal som ska trängas med butikskunderna. 

Till en början är det tre av de riktigt stora butikerna i regionen som utrustats med dedikerade utrymmen för att effektivisera hanteringen av ordrar; först ut att byggas om för e-handel var Coop i Boländerna utanför Uppsala, där e-handelsdelen invigdes i november 2021. Därtill har nu Coop Vinsta i Vällingby och Coop Häggvik i Sollentuna byggts om till e-handelsbutiker, med dedikerade e-handelszoner på omkring 1 000 kvm där ett hundratal högfrekventa varor och ett kylrum för färskvaror och frukt finns.  

– Vi avsätter en del av butiksytan för bara e-handelsplock, där vi kan köra zonpplock och plocka flera ordrar åt gången på det högfrekventa sortimentet. Ordrarna kompletteras sedan med övriga produkter, som plockas i plockvagnar ute i butiken, berättar Erik Edvardsson.

Anpassat sortiment

En fördel med butiksdriftad e-handel är att man kan bredda och anpassa sortimentet för den lokala marknaden. 

– I och med den här lösningen kan vi erbjuda ett lokalt sortiment med produkter från butiksbageriet och från butikernas fisk-, chark- och delikatessdiskar. 

En annan fördel är att man kommer närmare kunderna. Hemleveranserna från de nya e-handelsbutikerna ska skötas av Gordon Delivery. 

– Vi får effektivare rutter och kan erbjuda leveranser snabbare och mer frekvent från butikerna än från Kungens Kurva, med tidsfönster på två timmar istället för tre. 

Uppstarten av Coops nya, regionala lösning för e-mat ska ske i ytterligare fyra etapper till och med sista februari, då e-handelslagret i Kungens Kurva stänger. Det finns fortfarande utmaningar att lösa, poängterar Erik Edvardsson. .

Omkring 1 000 kvm av butiksytorna har avsatts för e-handelsplock i tre av Coops större butiker runt Stockholm, ett upplägg som ska ersätta det nuvarande e-handelslagret i Kungens Kurva. Foto Coop CBS

– Det är en del logistiska utmaningar med hur e-handeln ska utformas, inte minst så har butikerna få portar där det blir trångt när intransporterna med varuleveranser ska samsas med leveransbilarna för e-handeln. Det kräver en hel del planering. 

Håller fast vid manuell e-handel

Idag sker 12 procent av Coops totala försäljning online. E-handeln med dagligvaror sköt i höjden under pandemin, och även om försäljningen på nätet minskat under 2022 så väntas volymerna på sikt att öka. Samtidigt som Ica och Axfood miljardsatsar på att bygga automatiserade lagerlösningar för sin e-handel så fortsätter Coop att avvakta med automation: e-handelsplocket i CBS-butikerna kommer att ske manuellt. 

Livsmedel är en lågmarginalbransch; tiotusenkronorsfrågan är hur man ska plocka och leverera mat så kostnadseffektivt som möjligt.

– Jag tror att vi har hittat rätt modell för oss med tanke på hur volymerna ser ut idag. E-handelsandelen kan utan problem överstiga 50 procent av butikens totala omsättning med den här lösningen. Samtidigt sker en väldigt intressant utveckling inom automationslösningar “micro fulfilment” som vi naturligtvis följer, och som kan bli intressant om marknaden tar fart och börjar växa igen. 

Förutom från butikerna i Boländerna, Vinsta och Häggvik så har Coop CBS även hemleveranser från butiker i Värmdö, Norrköping och Eskilstuna. Den stora utmaningen är att få ihop kalkylen, och hitta lönsamhet i e-handelsaffären. 

– Livsmedel är en lågmarginalbransch; tiotusenkronorsfrågan är hur man ska plocka och leverera mat så kostnadseffektivt som möjligt. Det är väldigt få, om ens någon, som kan få lönsamhet i ren e-handel med mat idag. Samtidigt omsätter våra omnikanal-kunder tre gånger mer än snittkunden, så man måste se till hela affären. 

Av Hilda Hultén