Coop Sverige ingår ett ramavtal med den digitala handelsplattformen Wolt som gör företaget till en officiell partner till Coop. Avtalet ska förtydliga och förenkla samarbetet mellan matvaruaktörens olika regioner och plattformen, för att bättre stödja de lokala butikerna i landet.
I dagsläget är flera av Coops regioner redan representerade på Wolts plattform, däribland Syd, Mitt, Väst och Nord. Idag finns 25 butiker tillgängliga för användare av plattformen. Men en utmaning i samarbetet har varit att anpassa produktinformationen för livsmedel till Coops krav på näringsinformation och produktinnehåll.
– Ramavtalet innebär en utökning av den tekniska integrationen mellan Coop och Wolt, där vi då kan automatisera uppdatering av produktpriser och tillgänglighet. Det kommer göra det enklare för Coop-butikerna att hålla utbudet aktuellt vilket i sin tur förstärker kundupplevelsen på plattformen, kommenterar Niklas Zeitlin, chef E-handel & B2B på Coop Sverige.
En annan viktig faktor bakom ramavtalet är Coops nya distributionsmodell, med en decentraliserad e-handelslogistik som levererar direkt från butikerna istället för ett centrallager. Genom att använda butiksnätet möjliggörs snabba och spårbara leveranser.
– Det här ramavtalet markerar ett viktigt steg framåt för både Wolt och Coop. Vårt långsiktiga mål är att erbjuda kunder en ännu bättre och mer lokaliserad shoppingupplevelse, och detta samarbete gör det möjligt för oss att snabbt och smidigt anpassa oss efter lokala behov. Vi ser också fram emot att fortsätta utveckla vår teknik tillsammans med Coop för att göra e-handel både enklare och mer tillgänglig för alla, kommenterar Johan Grönvall, vd för Wolt Sverige.